بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع
دسامبر 26, 2022
تفاوت اواپراتور Flooded با DX
ژانویه 9, 2023
بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع
دسامبر 26, 2022
تفاوت اواپراتور Flooded با DX
ژانویه 9, 2023

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان

همانطور که میدانید داکت اسپلیت یک سیستم تهویه ی مطبوع است.
یقینا شما هم این سیستم را در ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری دیده اید. این نوع سیستم تهویه ی مطبوع از لحاظ چگونگی عملکرد و طرز کار، شباهت زیادی به اسپلیت یا کولرهای گازی دارد.

اما در ابتدا به این موضوع اشاره خواهیم کرد که داکت اسپلیت چیست.
اگر به معنای لغوی داکت اسپلیت توجه کنیم، پی می بریم که split به معنای شکاف و duct به معنی مجرا و کانال است. 
بله، این سیستم به واسطه ی کانال کشی و تعبیه ی دریچه ها در فضای سقفهای کاذب، به داکت اسپلیت معروف است. اما بپردازیم به اجزای تشکیل دهنده ی داکت اسپلیت.
به طور کلی داکت اسپلیت از دو بخش بسیار مهم به نام یونیت خارجی و یونیت داخلی و همچنین بخش هایی نظیر لوله ی مسی، کانال و دریچه تشکیل شده است.
برای شناخت بهتر نحوه ی عملکرد سیستم داکت اسپلیت شاید جالب باشد که بدانیم هر بخش کجا قرار می گیرد.
یونیت خارجی که شامل تجهیزاتی مانند گاز مبرد و کمپرسور است، بیرون ساختمان قرار می گیرد. به آن کندانسور می گویند.
یونیت داخلی زیر سقف کاذب نصب می گردد و به آن هواساز هم گفته می شود. لوله ی مسی که یونیت داخلی را به یونیت خارجی متصل می کند. همانطور که می دانید کانال ها وظیفه ی انتقال هوا را به عهده دارند.
و همچنین دریچه های هوا که با قابلیت جهت دهی و تعیین مسیر انتقال هوا به جریان تهویه ی مطبوع کمک بسزایی می کند.
اکنون که تا حدودی دانستید داکت اسپلیت چیست و هر بخش در این سیستم چگونه کار می کند، اجازه دهید مختصر توضیحی برای ساده تر کردن چگونگی عملکرد داکت اسپلیت برای شما ارائه دهیم؛
به طور خلاصه باید گفت که داکت اسپلیت جزء هواسازهای تو کار است که به آن اسپلیت کانالی هم گفته می شود. و نحوه ی عملکرد این سیستم، بسیار شبیه به اسپلیت های معمولی است. تنها یک تفاوت وجود دارد .

و آن وجود کانال ها و دریچه هایست که در زیر سقف های کاذب می باشد. که به جای پلن های دیواری در سیستم اسپلیت معمولی به کار می رود.

چگونگی عملکرد داکت  اسپلیت در ساختمان (حالت گرمایش)

عملکرد داکت اسپلیت در سیکل گرمایش به این صورت است که گاز در کندانسور گرم می شود از طریق لوله های مسی به سمت کویل موجود در یونیت داخلی هدایت می شود .

هوای محیط را که از راه دریچه ها وارد یونیت داخلی می شود، گرم می کند.

این فرایند تا جایی ادامه پیدا می کند ، که دمای محیط به دمای مورد نیاز و تنظیم شود یا دستور  به ترموستات سیستم برسد.

 نکته مهم ، در استفاده از سیستم گرمایش برای مصرف بهینه باید در زمستان به جای کویل گازی از کویل آب گرم استفاده نمود تا در مصرف برق انرژی بتوان صرفه جویی کرد.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان (حالت سرمایش)

و اما عملکرد داکت اسپلیت در سیکل سرمایش، مانند حالت گرمایش عمل می کند. گاز مبرد که در کندانسور خنک میشود، توسط لوله های مسی که یونیت خارجی و داخلی را بهم متصل می کند.به شیر انبساط منتقل می شود و از آنجا به سوی کویل موجود در یونیت داخلی هدایت می شود و لوله های کویل را خنک می کند.

هوای گرم موجود در محیط توسط دریچه ها به سمت یونیت داخلی مکیده و هدایت می شود هوای محیط پس از عبور از کویل خنک می شود و به وسیله فن و از طریق کانال ها به محیط دمیده می شود و اینگونه دمای محیط را خنک میکند.

در این زمان گاز موجود در لوله ها که خنکای خود را از دست می دهد و گرمای هوای محیط را جذب میکند. به سمت کندانسور هدایت می شود تا دوباره خنک شود.

این فرآیند نیز، مانند عمل گرمایش تا زمانی ادامه می یابد که دمایی که دستوریست و میزان دمای مورد نیاز ترموستات تامین شود.

در این مرحله ترموستات عمل می کند و کندانسور قطع میشود تا دمای محیط ثابت شود.  البته با توجه به نوع دستگاه فن سیستم داکت اسپلیت می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا از کار بایستد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *