چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان
ژانویه 3, 2023
کارکرد و انواع اواپراتور در چیلرها
ژانویه 16, 2023
چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان
ژانویه 3, 2023
کارکرد و انواع اواپراتور در چیلرها
ژانویه 16, 2023

تفاوت اواپراتور Flooded با DX

تفاوت اواپراتور Flooded با DX

تفاوت اواپراتور Flooded با DX، یکی از چهار قسمت اصلی هر سیکل تبرید، اواپراتور است. این قطعه، به دو دسته‌ی پوسته و لوله و اواپراتور صفحه‌ای تقسیم می‌شوند. اما اواپراتورهای پوسته و لوله، خود به دو دسته‌ی انبساط مستقیم یا DX و اواپراتورهای غرقابی یا FLOODED تقسیم می‌شوند.

در تفاوت اواپراتور Flooded با DX الگوی جریان در این دو نوع به نحو متفاوتی است. در اواپراتورهای Flooded ، انبساط مبرد، در پوسته اتفاق می‌افتد و آب در لوله‌ها گردش دارد اما در نوع Dx برعکس است. یعنی آب درون پوسته در جریان است و مبرد در داخل لوله‌ها قرار دارد.

این تفاوت موجب بازده‌ انرژی EER و همچنین ظرفیت بیشتر در اواپراتور Flooded می گردد. چرا که اختلاف دمای آب سرد خروجی از لوله‌های چیلر و دمای مبرد درحال جوش داخل پوسته در این حالت، کمتر از یک و نیم درجه‌ی سانتی‌گراد است.

این اختلاف دما را مقایسه کنید. با تفاوت دمای تبخیر مبرد و آب سرد خروجی از پوسته، در یک اواپراتور DX که بین چهار تا پنج سانتی‌گراد در نوسان است. کمپرسور چیلر فلودد اگر فقط ۳٫۶ کیلووات دریافت کند، حدود ۱۳٫۱ درصد ظرفیت بالاتری دارد یعنی برای ایجاد تناژ برودتی یکسان، انرژی پایین‌تری مصرف می‌کند.

بنابراین می‌شود نتیجه گرفت درصورتیکه از یک کمپرسور واحد استفاده شود و دمای خروجی آب سرد یکسان درنظر باشد، دمای تبخیر در سیستم DX نسبت به نوع Flooded پایین‌تر است.

اواپراتورهای فلودد نسبت به نوع dx مزایا و البته معایبی دارد که با مقایسه‌ی دقیق‌تر، می‌توانید نوع مناسب‌تر را انتخاب کرد.

بطور مثال باید درنظر داشته باشید که از اواپراتور فلودد کمتر از dx استفاده می‌شود چون قیمت چیلر را بالا می‌برد.

دلیل این افزایش قیمت این است که باید حجم زیادی مبرد در چیلر فلودد تزریق شود. چون مبرد درون پوسته اواپراتور جمع میشود و لوله های آب را احاطه می‌کند. در نتیجه با تزریق مبرد بیشتر ، قیمت چیلر افزایش پیدا می‌کند.

با اینحال اواپراتورهای flooded محبوبیت بیشتری نسبت به نوع dx دارند و شاید دلیلش احتمال بروز آسیب‌ کمتر در این قطعه باشد. همانطور که می‌دانید در اواپراتورهای فلودد، مبرد گازی شکل همیشه از قسمت بالا خارج و به سمت کمپرسور می‌رود. برای همین نگرانی از بابت ورود مبرد مایع به کمپرسور وجود ندارد.

در عوض باید اشاره کرد که در سیستم های dx با افت فشار بیشتری روبرو می‌شویم. به این دلیل که در طراحی آن سرعت جریان در لوله، بیشتر درنظر گرفته شده تا در حالت full load و همینطور educed load از برگشت روغن به کمپرسور ممانعت شود.

اما افت فشار سمت پوسته در سیستم flooded خیلی کم اتفاق می‌افتد، پس در طراحی آن نیازی به ایجاد ظرفیت بیشتر برای جبران افت فشار، درنظر گرفته نشده است‌ و درعوض کمپرسور آن ظرفیت بیشتری دارد.

در کنار این مزایا، باید اشاره کرد، هنگامی که دمای تبخیر مبرد کمتر از صفر درجه سانتی گراد باشد، ممکن است آب داخل لوله های مسی یخ بزند و موجب تخریب سیستم شود.

همانطور که مطلع هستید، بیشترین مسئله و اساسا مشکلی که اواپراتورها در طول زمان با آن مواجه می‌شوند، رسوب و گرفتگی‌هایی است که در مسیر آب به وجود می‌آید و راندمان سیستم را بسیار پایین‌تر از حد معمول می‌آورند.

اما وقتیکه آب به جای پوسته از درون لوله ها جاری شود، تنها کافی است که در سرویس‌های دوره‌ای، اتصالات ورودی و خروجی لوله‌های مسی باز و با روش باز و این رسوبات پاکسازی شود. روش این کار هم بسیار ساده است.

در اواپراتور DX نمی‌توان رسوب­ گرفتگی آب درون پوسته را رفع کرد. ولی در سیستم Flooded چون آب در لوله­ ها جریان دارد به آسانی و بدون باز کردن اتصالات پایپینگ آب سرد، درپوش‌های مخزن اواپراتور باز می‌شود.  و لوله­ ها را می‌توان با برس ­های اتومات شست. با این کار می‌شود از افت بازدهی سیستم در نتیجه‌ی مقاومت رسوب در برابر انتقال حرارت جلوگیری کرد.

درباره‌ی قیمت فلودد باید اضافه‌ کرد که این سیستم به دلیل ساختار پیچیده‌تر و قطعات بیشتری که نسبت به سیستم dx دارد، پرهزینه‌تر است .به عبارتی با قیمت تمام شده‌ی بیشتری به بازار ارائه می‌شود. همینطور ابعاد بزرگتر آن، نیاز به فضای بیشتر برای نصب دارد و این هم یکی دیگر از دلایل پرهزینه بودن فلودد است.

به همین دلیل عموما از اواپراتورهای DX برای ظرفیت­ های متوسط و پایینی که راندمان دستگاه چیلر آنقدر اهمیت ندارد و کم‌هزینه است در اولویت قرار می گیرد.

این  روش کارآمدتر است و کاربرد بیشتری دارد.

اما زمانیکه هزینه انرژی به مراتب بالاتر است و لازم باشد که مصرف انرژی را تاحد زیادی پایین بیاوریم . اواپراتورهای flooded ، در ظرفیت های بالا و همچنین ظرفیت های پایین و متوسط هم کاربرد و محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

همانطور که مشاهده کردید مزایای اواپراتورهای فلودد در مقایسه با هزینه‌ی بالایی که نسبت به نوع dx دارد، بیشتر و پراهمیت‌تر است. 

در پایان لازم به ذکر است که در اواپراتورهای فلودد تمام لوله‌ها کاملا در مبردی که درحال جوش است. مستغرق هستند و این باعث میشود در حالت فول لود، و حتی پارت لود، بازدهی دستگاه بالا برود. به این خاطر که در حالت پارت لود هم کل سطوح انتقال حرارت لوله‌ها به کار گرفته میشود. درحالیکه در سیستم dx بعضی از لوله‌ها در شرایط پارت لود بسته می‌شوند و از کل سطح انتقال حرارتی که در حالت فول لود قابل استفاده است، در شرایط پارت لود نمی‌شود استفاده کرد و این موجب بازدهی کمتر سیستم می‌شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *