عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان
ژانویه 28, 2023
سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP
فوریه 13, 2023
عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان
ژانویه 28, 2023
سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP
فوریه 13, 2023

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟ چیلر هوا خنک و چیلر آب‌ خنک هر کدام چگونه کار می‌کنند؟باید بدانید که چیلرهای هوا خنک و آب خنک هر دو چیلر تراکمی محسوب می‌شوند. تولید سرمایش در هر دو نوع چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک بر اساس سیکل تبرید تراکمی تبخیری است.در سیکل تبرید تراکمی تبخیری، مبرد در اواپراتور گرمای سیال واسط (آب) را می‌گیرد و آن را سرد و تبخیر می‌کند.

مبرد(به صورت بخار) در جهت کمپرسور حرکت می‌کند، در داخل آن متراکم می‌شود و با دما و فشار بالاتر به سمت کندانسور می‌رود. بر اثر تبادل حرارت در داخل کندانسور، تقطیر می‌شود و در جهت شیر انبساط (اکسپنشن ولو) حرکت می‌کند. مبرد در داخل اکسپنشن

ولو منبسط می‌شود، سپس به صورت مایع کم‌فشار به اواپراتور وارد می‌شود و این‌گونه سیکل تراکمی تبخیری شکل می‌گیرد و تکمیل می‌شود. در ادامه به تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک خواهیم پرداخت.

تفاوت اصلی چیلر هوا خنک و آب خنک در چیست؟

تفاوت اصلی چیلر هوا خنک با چیلر آب خنک مربوط به قسمت کندانسور است. 

چیلر آب خنک: در چیلر آب خنک، کندانسور از نوع آب خنک است؛ مبرد بر اثر تبادل حرارت با آب که درون کندانسور گردش می‌کند، تقطیر می‌شود. 

چیلر هوا خنک: در چیلر هوا خنک، کندانسور از نوع هوایی است؛ مبرد بر اثر تبادل حرارتی با هوا تقطیر می‌شود.

ابعاد چیلر آب‌خنک و چیلر هواخنک چقدر است؟

اگر ظرفیت برودتی یکسان باشد، چیلر هوا خنک بزرگ‌تر از چیلر آب خنک است. از آن‌جایی که کندانسور هوایی در مقایسه با کندانسور آبی نیاز به سطح تبادل بیشتری دارد، بزرگ‌تر خواهد بود.

اما برای آن که چیلر هوا خنک بی‌اندازه بزرگ نشود، در ساخت آن از فن استفاده می‌شود. فن کمک می‌کند که نرخ تبادل حرارتی بین هوا و کندانسور بالا برود.

به‌غیر از کندانسور اندازه‌ی تابلو برق و کمپرسور هم در چیلر هواخنک نسبت به چیلر آب‌خنک بیشتر است. زیرا برای کنترل فن‌های موجود در چیلر هواخنک، تعدادی حفاظت به کار رفته است.

میزان انرژی مصرفی برای چیلرهای هوا خنک و آب خنک چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید دو نوع انرژی یا منبعی که چیلرها مصرف می‌کنند، برق و آب است. در هر کدام از این چیلرها یکی از این موارد مصرف بیشتری دارد.

چیلر هوا خنک: برق بیشتر

چیلر آب‌خنک: آب بیشتر

در ادامه به جزئیات مصرف انرژی در هر کدام می‌پردازیم.

۱.میزان آب مصرفی برای  چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک چقدر است؟

از آن‌جایی که تبادل حرارت در چیلر هوا خنک از طریق هواست و تقطیر مبرد و عمل کندانس از این طریق انجام می‌شود، نیازی به مصرف آب ندارد. اما مسلماً در چیلر آب خنک که تقطیر مبرد و عمل کندانس از طریق انرژی گردشِ آب صورت می‌گیرد، آب مصرف خواهد شد.

آب در برج خنک کننده خنک می‌شود و پس از آن به کندانسور برمی‌گردد تا عمل تقطیر انجام شود و پس از آن با دمای بالا به برخ خنک کننده منتقل شود. از آن‌جایی که مقداری از آب از برج خنک کننده به بیرون پاشش می‌شود، این میزان آب، از مدار خارج می‌شود تا به هوا پاشش شود.

۲.میزان برق مصرفی برای چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک چقدر است؟

از آن‌جایی که چیلر هوا خنک نسبت به چیلر آب خنک بزرگ‌تر است، طبیعتاً میزان بیشتری هم برق مصرف می‌کند. در چیلر هوا خنک کمپرسور به دلیل فشار کاری بالاتر، مصرف بالاتری هم دارد.

همان‌طور که ذکر شد، کندانسور چیلرهای هوا خنک مجهز به فن هستند، که خود این فن‌ها به مصرف برق می‌افزایند.

اگر میزان مصرف برق برای شما یک معیار اساسی است، چیلرهای آب خنک به دلیل وجود کمپرسور کوچک‌تر و عدم استفاده از فن، در برابر چیلرهای هوا خنک برق کم‌تری را مصرف می‌‌کنند.

پس یکی دیگر از تفاوت های چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک، میزان برق مصرفی آن است. با این وجود، اگر می‌خواهید میزان کمتری برق مصرف شود، چیلر آب خنک گزینه‌ی مناسب‌تری است.

ماندگاری چیلر آب خنک بیشتر است یا چیلر هوا خنک؟

به طور کلی چیلر آب خنک ماندگاری بیشتری نسبت به چیلر هوا خنک دارد. اگر چیلر در شرایط اصولی و مناسب نگهداری شود، بین سی تا چهل سال عمر می‌کند. در صورتی که چیلرهای هوا خنک معمولا بین بیست تا سی سال ماندگاری دارند. اعدادی که ذکر شد

در صورت رعایت درست و اصولی است. همچنین باید بدانید که نوع کمپرسور، طراحی کندانسور و نحوه‌ی استفاده از چیلر معیارهای تعیین‌کننده‌ای هستند که به طور مستقیم روی میزان ماندگاری آن تأثیرگذارند.

جمع بندی

در این مقاله به بارزترین تفاوت‌های چیلر آب خنک و هوا خنک پرداختیم. در صورتی که موردی وجود دارد که برای شما همچنان سوال است، می‌توانید از طریق لینک «ارتباط با ما» با مشاوران ما در ارتباط باشید تا شما را برای خرید دقیق‌تر راهنمایی کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *