فیلترهای مورد استفاده در هواساز
دسامبر 19, 2022
چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان
ژانویه 3, 2023
فیلترهای مورد استفاده در هواساز
دسامبر 19, 2022
چگونگی عملکرد داکت اسپلیت در ساختمان
ژانویه 3, 2023

بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع

بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع

برای ما همیشه، صحبت از مصرف بهینه تداعی گر صرفه جویی در منابعی است، که برای ادامه ی حیات ما انسان ها ضروری است. در میان منابع ضروری، منابعی مانند آب و سوخت های فسیلی همیشه در اولویت بوده و هست. اما اگر صحبت از بهینه سازی مصرف انرژی پیش بیاید، تصوری که بنا بر فرهنگ سازی های جامعه برای ما ساخته شده، انرژی الکتریکی است. که در پی آن مارا به فکر صرفه جویی در مصرف برق می برد. اما بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع چگونه انجام می پذیرد؟

 در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی لازم است، در ابتدا این سیستم ها به گونه ای طراحی شوند، که تا آنجایی که امکان آن وجود دارد، و به نحوه ی عملکرد سیستم و انتظار مصرف کننده لطمه ای وارد نمی کند، انرژی مصرفی خود را در کم ترین میزان استفاده کند.

اما این تنها بخشی از ماجرای مصرف بهینه است. بخش دیگر از این وظیفه، بر دوش مصرف کننده است. این کار از زمانی آغاز می شود که سیستم برای مصرف کننده کار خود را شروع می کند.حتما شنیده اید که انرژی به انرژی دیگری تبدیل می شود. سیستم های تهویه ی مطبوع هم انرژی برق و آب و گاز را تغذیه می کند و به انرژی هوای مطبوع تبدیل می کند.

آری، این همان انرژی ای است، که ما به عنوان مصرف کننده باید بتوانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم. با پیاده سازی سیستم مدیریت ساختمان (BMS)، انرژی مورد نیاز را در یک ساختمان اداری یا مسکونی، به خوبی می توان در جهت مصرف بهینه مدیریت کرد.

با توجه به غیر خطی بودن فرایندهای کاری سیستم های HVAC و همچنین تغییرات آب و هوایی و گردش فصول، طراحی یک استراتژی مدیریت مصرف کمی دشوار است. ولی با تحقیق و بررسی و شناخت هرچه بیشتر تاسیسات تهویه ی مطبوع می توانیم به بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع دست پیدا کنیم.

البته در کنار آن؛ شناخت ساختمان مسکونی یا اداری مورد نظر نیز بسیار حائز اهمیت است. پس از شناخت تاسیسات و محل بکار گیری انرژی آن، باید تمام استاندارد ها ساخته و آماده شوند و نکاتی که تمام مصرف کنندگان انرژی در یک ساختمان باید رعایت کنند اعلام گردد.

در کشور ما سالانه نزدیک به ۳۵% انرژی فقط توسط ساختمان های اداری و مسکونی مصرف می شود. این میزان هزینه از آنجایی قابل توجه و چشم گیر می شود که تصور کنیم صرف تولید و آبادانی کشور شود، نه اینکه تنها در بخش مصرف هزینه شود.

در اینجا به چند راهکار بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع اشاره کرده ایم:

  • انتخاب

انتخاب دستگاه مناسب بر اساس ظرفیت آن که بر حسب BTU/HR یا تن ویا کیلو وات است بسیار مهم است. این انتخاب با کمک مشاوران و متخصصان و متناسب با نیاز اتاق ها و سالن های یک مجموعه صورت می پذیرد. اولین گام بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع درست همینجاست. نکته اینجاست که اگر دستگاه نسبت به ظرفیت ساختمان قدرتمند تر یا ضعیف تر باشد انرژی بیشتری برای پوشش صحیح هوای مطبوع مصرف خواهد کرد.

صدای آرام یا بی صدا بودن دستگاه هم بسیار مهم است. که این بدان معنی است که دستگاه انرژی مناسبی صرف می کند.

 دستگاه شما باید فیلترهای مفید و مناسبی داشته باشد که عملکرد موثری داشته باشند

  • نگهداری

 در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع توجه به سرویس های دوره ای و پاکسازی بسیار حائز اهمیت است.

چک کردن دستگاه ها نیز بسیار مهم است. اما قرار نیست کار چک کردن روزانه انجام شود بلکه کافیست قبل از رسیدن به روزهای خیلی سرد و خیلی گرم دستگاه را چک کنید.

فیلترهای یونیت های داخلی را حد اقل یک بار در سال تمیز یا در صورت امکان تعویض کنید.

محیط یونیت خارجی دستگاه را چک کنید و اگر در اطراف آن شاخ و برگ یا هر مانعی وجود داشت، آن را دور کنید. تا هوا به طور صحیح بتواند گردش کند.

مطابق دفترچه ی دستگاه، از متخصصین برای سرویس های دوره ای استفاده کنید.

  • سنسورهای هوشمند

برای بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع نیازی نیست تا دائم اگر اتاقی خالی بود آن را خاموش کنیم و زمانی که کسی وارد شد سیستم را روشن کنیم چون ممکن است گاهی بدست فراموشی سپرده شود. برای اینکار می توان از سنسورهایی استفاده کرد که این کار را به درستی انجام می دهند و حضور و یا عدم حضور افراد را تشخیص می دهند و به دستگاه فرمان کند شدن و یا خاموشی صادر می کنند.

  • کنترل از راه دور

شناخت امکانات و انواع حالت های مکمل و کمک کننده بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع که در کنترل از راه دور دستگاه شما وجود دارد بسیار مهم و ضروری است.

به طور مثال شما می توانید در صورت نیاز فقط از فن دستگاه، به عنوان چرخش هوای محیط استفاده کنید. یا به دستگاه فرمان دهید در ساعات مشخصی روشن و خاموش شود.

این امکانات را در دفترچه راهنمای دستگاه تهویه می توانید به طور کامل بشناسید.

  • تنظیم دما

تنظیم استاندارد دما، بخصوص در زمستان و در تابستان و بر اساس ساختمان اداری، پزشکی ویا مسکونی بسیار مهم است.

  • استانداردها

فراهم کردن استانداردهای ساختمانی برای دوری از هدر رفت انرژی، اهمیت زیادی دارد. نوع طراحی ساختمان با درنظر گرفتن چرخش هوای محیط و استفاده از شیشه های دو جداره و عایق ها بسیار مهم است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *