تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟
فوریه 6, 2023
تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟
فوریه 6, 2023

سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP

سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP

Gas Heat Pump Air Conditioning System سیستمی است؛ که با گاز شهری ( Natural Gas )یا گاز مایع LNG)) و سیکل تَبرید تراکمی (گاز R410a) کار می کند، به این صورت که سیستم جی اچ پی به جای استفاده از نیروی برق، برای راه اندازی کمپرسور از نیروی احتراق بهره می برد. این نیرو توسط یک موتور احتراقی درون سوز، مانند موتور خودروی چهار سیلندر تولید می شود.
سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP، قابلیت سرمایش یا گرمایش ساختمان را به اقتضای فصل دارد. این سیستم اساسا یک واحد تبرید یا خنک کننده است.که می توان از طریق یک شیر مخصوص، مسیر سیال مُبَرِّد یا خنک کننده را در آن تغییر داد و بدین ترتیب هوا در عبور از کویلی که در تابستان نقش اواپراتور را بازی می کند، خنک شده و در زمستان با گذر از روی همین کویل که البته توسط شیر مخصوص، تبدیل به کندانسور شده است، گرم می شود.
نکته اینجاست، که در سیستم های چیلر و فن کویل، مبرد به فن کویل ها ارسال نمی شود. بلکه چیلر در طی یک فرآیند، آب را خنک می کند و این آب خنک یا سرد شده را به فن کویل ها ارسال می کند.
ولی در سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP، دیگر آبی در کار نیست.بلکه مبرد مستقیما به فن کویل ها ارسال می شود.اگر بخواهیم با کاربردها و مزایایی که سیستم GHP ایجاد می کند بهتر آشنا شویم، بهتر است که بگوییم در این سیستم، یک کنترلر وجود دارد.
وظیفه کنترلر این است که با دقتی بسیار بالا می تواند مقدار مبرد ورودی، به هر یونیت داخلی را کنترل کند. در این صورت است که هر یونیت دقیقا به اندازه نیاز مصرف کننده، مبرد را دریافت می کند که در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
این دستگاه با بهره گیری از تمامی مزایای سیکل تراکمی و رفع کلیه ی محدودیت های آن، این روش را به عنوان کم مصرف ترین سیستم تهویه مطبوع حال حاضر ایران معرفی کرده است. یکی از نکات چشمگیر GHP این است که این سیستم، سرمایش و گرمایش را با سرعت بیشتری می تواند فراهم کند. خصوصا در حالت گرمایش که حرارت حاصل از موتور را، به سیکل تبرید اضافه می کند. استفاده از این حرارت که معمولا به هدر می رود، فواید دیگری چون عدم احتیاج به سیکل یخ زدایی را در بر دارد. که موجب می شود در شرایط آب و هوایی خاص و محیط هایی که به ۲۵ درجه سانتی گراد زیر صفر می رسند، بسیار کارآمد باشد.
نباید غافل شد که؛ سیستم های GHP همچنین قابلیت استفاده، به صورت سیستم آبی یا چیلر را دارا می باشند.
اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:
کمپرسور

 کندانسور

 اواپراتور

 شیر انبساط

ساختار سیستم تهویه مطبوع GHP نیز از دو یونیت تشکیل شده است:

• یونیت داخلی (Indoor Unit)• یونیت خارجی (Outdoor unit)

نصب یونیت های داخلی، همانطور که از نام آن پیداست؛ در داخل ساختمان انجام می شود و شامل؛ کویل و مجموعه موتور فن یا اواپراتور است. که انواع مختلف آن؛ زمینی ، دیواری و سقفی هستند.
یونیت های خارجی؛ در خارج از ساختمان قرار می گیرند که شامل: موتور احتراق داخلی گازسوز (گاز شهری Natural Gas یا گاز مایع LNG) ، کمپرسور ، مجموعه کندانسور و فن ، شیر انبساط الکترونیکی ، بدنه و شاسی هستند.
اما در این میان، انتقال دهنده مبرد توسط لوله های مسی از یونیت خارجی به یونیت داخلی، که عایق بندی می شوند انجام می شود.

 سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر GHP مجهز به کمپرسورهاي اسکرال است. یعنی کمپرسورهای دور متغیر که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند، و به دلیل تغییر دور کمپرسور در آن، مصرف انرژی کنترل شده و البته بسته به نیاز شرایط محیطی،

دور آن کم یا زیاد می شود. درنتیجه مصرف انرژی آن تا ۶۰درصد کاهش می یابد.

از مهمترین مزایای این کمپرسور ها راندمان بالا، صدای کم و طول عمر زیاد آن است. ولیکن قیمت بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند. لازم به توضیح است که کمپرسور اسکرال، به دلیل قدرت بالا در فاصله لوله کشی بین پانل و کندانسور، بیشترین میزان را

میتواند پوشش دهد. قابل ذکر است که، گاز مبرد درآن از نوع جدید ۴۱۰R استفاده می شود.

مراحل نصب و اجرای لوله کشی پمپ حرارتی GHP، به ترتیب زیر صورت می گیرد :

۱ . تهیه نقشه های اجرا

۲ . اجرای فونداسیون

۳ . نصب یونیت های خارجی

۴ . لوله کشی مسی و درین

۵ . اجرای برق و کابل شیلد

۶ . تشخیص نشتی

۷ . شارژ گاز و وکیوم

۸ . آدرس دهی یونیت های داخلی و ریموت کنترل

۹ . تحویل نقشه های اجرا به مشتری

سیستم GHP در زمینه سرمایش و گرمایش کاربرد وسیعی دارد، اما توصیه می شود از این سیستم در کشورها و شهرهایی بیشتر استفاده شود که، هزینه گاز نسبت به هزینه برق کم تر باشد و همچنین در ساعات اوج مصرف اگر هزینه برق مصرفی در مکان مورد نظر

چشمگیر است، می توان از سیستم GHP استفاده نمود. لذا استفاده از این سیستم به منظور سرمایش و گرمایش، نیازمند بررسی شرایط اقلیمی و برآورد هزینه و مقایسه آن با سایر سیستم های در دسترس است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *