نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF
نوامبر 1, 2022
دستگاه هواساز چیست؟
نوامبر 15, 2022
نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF
نوامبر 1, 2022
دستگاه هواساز چیست؟
نوامبر 15, 2022

نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF(قسمت دوم)

نکاتی در خصوص، نصب دستگاههای VRF 

نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF(قسمت دوم)، مقایسه جعبه تقسیم تک پورت و چند پورت VRF

چه موقع از جعبه تقسیم تک پورت یا چند پورت VRF استفاده کنیم؟

تصمیم برای به کارگیری یکی از این گزینه ها با توجه به شرایط سایت و نیازهای مالک تعیین می شود. برای پخش و چینش یک سیستم VRF و هم چنین انتخاب میان تک پورت یا چندپورت بودن آن چند عامل اصلی وجود دارد.

نکاتی در خصوص نصب دستگاه های VRF در جعبه تقسیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ جعبه تقسیم VRF محل وقوع معجزه در مسیر انتقال سرمایش، براساس فضای موردنیاز است. جعبه تقسیم VRF نقش پلیس راهنمایی سرمایش را با اتصال جریان سرما یا قطع آن ایفا می کند. براساس نیاز اعلام شده توسط ترموستات و فن کوئل، جعبه تقسیم بازیابی گرمایش، مقداری گاز گرم (حالت گرمایش) یا سیال کم فشار (حالت سرمایش) را به فن کوئل داخلی ارسال می کند.

هر تولید کننده جعبه تقسیم VRF کمی متفاوت با دیگری عمل می کند(حتی نام این جعبه بسته به تولید کننده متفاوت است). جعبه تقسیم VRFشرکت میتسوبیشی (سیستم دو لوله ای) نیازمند تخلیه میعانات گازی – است؛ در حالی که محصول شرکت دایکین (سیستم سه لوله ای) و سایر محصولات نیازمند تخلیه نیستند.

علت این تفاوت در روش متفاوت مدیریت کارکرد خنک کننده در جعبه است. با وجود این که میتسوبیشی نیازمند تخلیه در جعبه تقسیم است، اما تنها به دو لوله در واحد خروجی VRF نیاز دارد. این در حالیست که سایر تولید کنندگان VRF يا ،VRV سه لوله را در خروجی تعبیه می کنند. استفاده از سیستم بازیابی گرمای VRF به شما اجازه میدهد گرمایش و سرمایش چند ناحیه را به صورت همزمان انجام دهید. یک ناحیه می تواند گرم شود در حالی که دیگری در حال سرد شدن است. این که تمام نواحی موردنظر گرم یا سرد شوند، با به کارگیری یک سیستم پمپاژ حرارت غیر ممکن نیست.

سایز و طول لوله های جعبه تقسیم VRF

با استفاده از جعبه تقسیم چندپورت ، VRFلوله کشی خنک کننده از واحد فضای آزاد. جعبه تقسیم چندپورت وارد می شود و سپس به سمت هر ناحیه با فن کوئل با یک خط لوله کشی مجزا هدایت می شود. برخی تولید کنندگان به دو و برخی به سه لوله از واحد فضای آزاد VRFبه جعبه تقسیم نیاز دارند. لوله کشی خنک کننده از جعبه تقسیم چندپورت به فن کوئل، یک سیستم لوله کشی خانگی دولوله ای است؛ اما در صورت استفاده از سیستم چندپورت نیاز به فضا جهت تعداد زیادی لوله خنک کننده مجزا دارید که قابلیت روشن شدن در صورت نیاز را داشته باشند.

در صورت استفاده از جعبه تقسیم تک پورت، سه لوله اصلی از واحد فضای آزاد VRFبا سه انشعاب به هر پورت از جعبه میرسند و سپس با دو لوله به سمت فن کوئل ها هدایت می شوند. از تفاوت های مهم سیستم تک پورت و چندپورت آن است که با استفاده از سیستم چندپورت می توان چند ناحیه را تحت پوشش گرمایش یا سرمایش قرار داد، اما با سیستم تک پورت تنها یک ناحیه قابل پوشش است.

محل جعبه تقسیم VRFو طول كل لوله کشی

حالت ۱ : VRFاگر جعبه تقسیم چندپورت در میانه مسیر میان فن کوئل های دو انتها قرار داشته باشد و فاصله آن با فن – کوئل های انتهایی یکسان و با فن کوئل های میانی نیز به یک اندازه باشد، مقدار کل لوله کشی موردنیاز آن مشابه مقدار موردنیاز برای یک سیستم تک۔ پورت خواهد بود. یعنی داشتن یک فن کوئل در سمت راست و یک فن کوئل در سمت چپ که هردو فاصله یکسانی تا جعبه تقسیم دارند، با توجه به موقعیت جعبه های تقسیم در میان دو انتهای خط، هم اندازه یک سیستم تک۔ پورت یا کمتر، به لوله نیاز دارد.

حالت ۲:VRFاگر جعبه تقسیم تک پورت روی هر فن کوئل نصب شده باشد، طول كل لوله موردنیاز، مقداری بین طول لوله موردنیاز برای دو حالت فوق است. با تمام صحبت هایی که در بالا گفته شد، نماینده تولید کننده VRF موردنظر شما باید برای رسیدن به بهینه ترین حالت، تلاش کند.

فاصله خطوط لوله خنک کننده VRF

براساس ۱۵ ASHRAE و محدودیتهای مقدار خنک کننده مجاز در سیستم (براساس ابعاد اتاق)، طول لوله به یک معیار مهم بدل می شود. هرچه فواصل طولانی تر باشند، مقدار خنک کننده بیشتری موردنیاز خواهد بود و به دنبال آن حداقل فضای لازم برای اجرای سیستم نیز افزایش خواهد یافت. برای سیستمهای تک پورت، بهترین محل نصب جعبه تقسیم در نزدیکی ناحیه ای ست که در میان تمامی نواحی هدف ما قرار دارد.

سیستم VRFدر کارخانه تولید سنسور

بسته به نوع محل نصب سیستم VRFو سطح دسترسی به فضاها جهت جانمایی جعبه های تقسیم، هرکدام از سیستم های تک پورت یا چند پورت ممکن است گزینه های مناسبی باشند. در پروژه حال حاضر، که مربوط به یک کارخانه عظیم تولید سنسور است، اتاق زیر شیروانی در بالای سقف که خطوط لوله از آن می گذرند، فاقد فضای کافی برای جعبه تقسیم چندپورت بسیار بزرگ است. این امر سبب شد انتخاب جعبه تقسیم تک پورت VRF برای این پروژه، گزینه بسیار مناسب تری باشد؛ زیرا جعبه تقسیم های تک پورت، قابل نصب در فضاهای کوچک هستند و تنها تجهیزات لازم برای آنها بر روی سقف، سه خط لوله اصلی خنک کننده هستند که از خارج می شوند. در هرکدام از این فضاهای کوچک، تنها نیاز به یک سه راهی شکل برای هدایت هر انشعاب لوله به سمت جعبه تقسیم تک پورت است

سه مزیت و عیب جعبه تقسیم های تک پورت VRF

مزایای جعبه تقسیم تک پورت VRF

در مثال فوق سبب کاهش مقدار لوله کشی موردنیاز شد (هر پورت متفاوت است).

فضای کمتری برای لوله کشی نیاز دارد.

جعبه تقسیم تک پورت VRFکوچک تر از جعبه تقسیم چند پورت VRFاست.

معایب جعبه تقسیم تک پورت VRF

جعبه تقسیم های تک پورت VRF نیازمند اتصالات و قطعات الکتریکی اضافی برای هر یک از جعبه تقسیم ها هستند، در حالی که در جعبه تقسیم های چندپورت، تنها یک بار از این اتصالات و قطعات استفاده میشود.

نقاط خرابی در آنها بیشتر است.

در صورت نیاز به سرویس، نیاز به نقاط دسترسی بیشتری است.

همه تولید کنندگان ،VRFجعبه تقسیم های تک پورت ندارند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه جعبه تقسیم های تک پورت VRF می توانید جعبه تقسیم های شرکت دایکین را بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که هر جعبه تقسیمی کاربرد خودش را دارد . لزوما بهتر از دیگر انواع آن نیست و هر پروژه ای نیز نیازمند مطالعات خاص خودش است.

برای آشنایی با دستگاه هایVRF اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *