نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF(قسمت دوم)
نوامبر 13, 2022
چگونه می توان صدای چیلر را کاهش داد؟
نوامبر 30, 2022
نکاتی در خصوص نصب دستگاههای VRF(قسمت دوم)
نوامبر 13, 2022
چگونه می توان صدای چیلر را کاهش داد؟
نوامبر 30, 2022

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز چیست؟ هواساز یک دستگاه تهویه مطبوع کامل است که از آن برای گرمایش، سرمایش، رطوبت‌زنی، رطوبت‌گیری، ضدعفونی کردن، تأمین هوای تازه و فیلتراسیون هوا استفاده می‌شود.  وظیفه دستگاه هواساز تنظیم گردش هوا در سیستم تهویه مطبوع است.کارکرد دستگاه هواساز به عملکرد اجزای سازنده آن بستگی داشته و رابطه مستقیم با آن دارد. هواساز یک دستگاه تولیدی است که به سفارش مشتری و با توجه به شرایط پروژه تولید می‌شود.

اهداف اصلی استفاده از هواساز:

  • کنترل دما
  • تنظیم رطوبت
  • کنترل سرعت و جهت حرکت هوا
  • تصفیه هوا با فیلتر کردن آن

نحوه کارکرد دستگاه هواساز :

هواساز به تنهایی تولید کننده هوای سرد و گرم نیست . از چیلر برای هوای سرد استفاده می کند. به این صورت که آب در کویل (لوله های مسی) جریان پیدا میکند،  با عبور هوا از بین این کویل آب سرد خنک می شود و توسط هواساز توزیع می شود . همچنین از بویلر برای تامین هوای گرم مشابه عملکرد چیلر استفاده می شود.

همانطور که اشاره کردیم دستگاه هواساز از اجزای مختلفی ساخته شده است . برخی از آنها عبارتند از تعدادی کویل آب گرم و آب سرد، فن، تعداد مشخصی فیلتر، رطوبت زن و کانالها و محفظه تامین و تولید هوای گرم و سرد بخشی از این اجزا هستند.

عملکرد هر یک از این اجزا می تواند روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر بگذارد اما به طور کلی نحوه کارکرد دستگاه هواساز به این صورت است که آب سرد موجود در چیلر یا مینی چیلر و آب گرم موجود در بویلرها و یا پکیج ها به وسیله لوله کشی های انجام شده به هواساز منتقل می شود.

بعد از اینکه آب سرد و آب گرم از این طریق به هواساز منتقل شد، یک فن بزرگ و یا چند فن کوچکی که در آن قرار دارند با دمیدن هوا از روی کویل ها هوای موجود را گرم یا سرد خواهند کرد.

فرق آب گرم و آب سرد در این سیستم این است که در فصل تابستان که هوا را سرد می کند به آن هواساز سرمایشی و در فصل زمستان که نیاز به هوای گرم است به آن هواساز گرمایشی می گویند.

یعنی با دمیدن هوا در اطراف کویل وظیفه تولید هوای گرم و سرد را در فصل تابستان و یا زمستان و خنک کردن و گرم کردن فضا را بر عهده دارند.

برای آشنایی با چیلر های هوا خنک اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *