سیستم‌های تهویه مطبوع در خانه هوشمند
آوریل 10, 2019
سیستم‌های تهویه مطبوع در خانه هوشمند
آوریل 10, 2019

نحوه کار چیلر تراکمی هوا خنک

چیلرها به صورت تراکمی یا جذبی چرخه خنک‌سازی سیال را برای انتقال گرما انجام می‌‌دهند. هر دو نوع چیلر سه اصول کاری دارند.

  1. زمانی که مایع گرم می‌شود بخار می‌شود و به حالت گازی می‌رود و وقتی سرد می‌شود دوباره حالت مایع برمی‌گردد.
  2. پایین آوردن فشار، نقطه جوش مایع را کاهش و افزایش فشار، نقطه جوش را افزایش می‌دهد.
  3. گرما همواره از قسمت گرم به قسمت سرد جریان می‌یابد.

چرخه خنک‌سازی

چرخه سرمایش برای هر دو چیلر تراکمی و جذبی یکسان است. هر دو در خنک‌سازی از مایعی استفاده می‌کنند که تغییر فاز بدهد.فشار گاز مبرد توسط کمپرسور بالا می‌رود و با از دست دادن گرما به حالت مایع برمی‌گردد و به این ترتیب چرخه خنک‌سازی چیلر انجام می‌گیرد.


چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک شامل چهار مولفه اصلی در چرخه خنک‌سازی با هوا است. که شامل، کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و ادوات اندازه‌گیری است. چیلر تراکمی هوا خنک معمولا از مبرد HCFC یا CFC در چرخه خنک‌سازی استفاده می‌کند. کمپرسور نیروی محرکه چیلر تراکمی هوا خنک است و برای ماده مبرد به صورت پمپ عمل می‌کند.گاز مبرد کمپرس شده از کمپرسور به کندانسور فرستاده می‌شود تا گرمای آن از مبرد به هوا یا آب بیرون سیستم انتقال داده شود.

با انتقال گرما ماده مبرد به مایع تبدیل شده و با جلوگیری از جاری شدن مایع، فشار آن کاهش یافته و فشار کاهش یافته باعث می‌شود که مایع مبرد گرم به بخار تبدیل شده و به این ترتیب گرما را جذب می‌کند. برندهای مختلفی در زمینه چیلر تراکمی هوا خنک فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به هیتاچی، BICOLD، BRIGHT، گری، اشنایدر و زیمنس اشاره کرد.

در چیلر تراکمی هوا خنک، هوا به عنوان ماده تقطیر کننده است در حالی که در چیلر تراکمی آب خنک، آب عنصر اصلی برای تقطیر است، از طرفی در چیلر تراکمی تبخیری از ترکیب آب و هوا در کنار هم برای تقطیر استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *