هواسازهای بیمارستانی
دسامبر 10, 2022
بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع
دسامبر 26, 2022
هواسازهای بیمارستانی
دسامبر 10, 2022
بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه ی مطبوع
دسامبر 26, 2022

فیلترهای مورد استفاده در هواساز

فیلترهای مورد استفاده در هواساز

ما می دانیم که هر کار و حرفه ای، ابزار و محیط خاص خود را نیاز دارد. فیلترهای مورد استفاده در هواساز هم، نسبت به نوع کارآیی و انتظار هر مجموعه ای، انواع مختلفی دارند. هرچه انتظار شما از یک هواساز بیشتر باشد، در جهت رسیدن به هوای مطلوب، برای فضای مورد نیاز خود، باید از فیلترهای قدرتمندتری استفاده کنید.

اما باید بدانیم که، یک سیستم هواساز فقط دارای یک فیلتر بخصوص نیست. بلکه این سیستم ها، دارای مجموعه ای از فیلترها هستند. چراکه ذرات موجود در هوا در اندازه های گوناگونی وجود دارند. از ذراتی که ما به صورت گرد و غبار و یا رطوبت در نور خورشید می بینیم، تا میکرو ذراتی که بسیار ریزند. مثل ذراتی که بخش در میلیارد (ppb) و حتی بخش بر تریلیون (ppt) می شوند، ذرات عطر و گاز پخش شده در محیط و حتی ویروس ها می توانند نمونه ای از این ذرات باشند.

بنابراین انتخاب فیلترهای مورد استفاده در هواساز، یکی از اولین گام های طراحی یک هواساز است. چرا که با انتخاب فیلتر های مناسب و مورد نیاز خود، می توانیم مصرف انرژی و سرمایه ی بهینه تری داشته باشیم.

پیش از اینکه فیلترهای مورد استفاده در هواساز مورد نیاز خود را انتخاب کنیم، باید بدانیم که فیلترها، به لایه های متفاوت، از راندمان های نسبتا پایین تر، تا فیلتر های بسیار قوی و با بازدهی فوق العاده بالا، تقسیم و تشکیل می شوند. این تقسیم بندی عبارت است از:

  • پیش فیلتر ها ( با بازدهی پایین)
  • فیلترهای میانی ( با بازدهی متوسط)
  • و فیلترهای نهایی ( با بازدهی بالا)

( که در برخی سیستم ها این لایه، به دو بخش بازدهی بالا و بازدهی فوق العاده بالا تعبیه می شوند.)

محل نصب و قرار گیری فیلترهای مورد استفاده در هواساز به دو بخش تقسیم می شوند. جایگاه نصب پیش فیلترها و فیلترهای میانی در ابتدای استراکچر سیستم هواساز است. اما فیلتر های نهایی پس از لایه ی اجزایی نظیر فن، کویل های گرمایشی و سرمایشی، رطوبت دهنده و قطره گیر و… قرار می گیرند.

انواع فیلترهای مورد استفاده در هواساز عبارتند از:

  • فیلترهای فایبرگلاس و پلی استر (Fiberglass Filters & Polyester filter)
  • فیلترهای کیسه ای (Bag Filters)
  • فیلتر هپا (High Efficiency Particulate Air Filter)
  • فیلتر اولپا (Ultra-Low Particulate Air Filter)
  • فیلترهای کربنی (Carbon Active)
  • فیلترهای الکترواستاتیک (Electronic Filters)

در ادامه به معرفی فیلترهای مورد استفاده در هواساز پرداخته ایم که شما را در شناخت و انتخاب نوع فیلتر مورد نظرتان یاری می دهد:

فیلترهای فایبرگلاس و پلی استر (Fiberglass Filters & Polyester filter)

این فیلترها جزو فیلترهای تهویه ی صنعتی به شمار می روند که در شکل های کارتریجی، پاکتی، لانه زنبوری و کیسه ای تولید می شوند و راندمان یا بازدهی این نوع فیلترها، بسیار پایین است. که در اصل قادرند گرد و غبار درشت را جذب کنند.

البته برخی برای افزایش بازدهی این فیلتر ها، آن ها را به صورت پلیسه ای و موج دار تولید می کنند. کاملا مشخص است که ایجاد این پلیسه ها و موج ها، عمل فیلتراسیون را با قدرت بیشتری پیش می برد، و در نتیجه ذرات بیشتری را جذب می کنند.

این فیلترها در قسمت پیش فیلترها نصب می شوند. و با عنوان فیلترهای با راندمان پایین معرفی می شوند. که افت فشار استاتیکی فاینال این فلتر در حدود ۲۵۰ مگاپالس است.

فیلترهای کیسه ای (Bag Filters)

این نوع فیلترها با راندمان جذب متوسط معرفی می شوند. و بخاطر شکل ظاهری آن ها به آن فیلترهای کیسه ای گفته می شود. این فیلترها در چند مدل ساخته می شوند، که عبارتند از: تک رینگی، چند رینگی، یک سرباز و دو سرباز. برای ساخت فیلتر کیسه ای جهت استفاده در دمای تا ۱۵۰ درجه ی سانتیگراد و پایین تر از الیاف تفلون استفاده می شود. و برای ساخت فیلترهای کیسه ای که در دمای بالای ۱۵۰ درجه ی سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرند، از الیاف نومکس استفاده می شود.

این مدل از فیلترها هم در بخش میانی نصب می شوند. قدرت عمل این فیلترها در کم ترین حالت فشار سیستم هواساز، و به اصطلاح افت فشار استاتیکی فاینال این فلتر در حدود ۴۵۰ مگاپالس است.

فیلتر هپا (High Efficiency Particulate Air Filter)

این فیلتر جزو فیلترهای نهایی محسوب می شوند که در قسمت انتهایی دستگاه هواساز نصب می شوند. در این مرحله، ذرات ریزتری که در حد میکرون هستند هم جذب می شود. فیلترهای هپا بازدهی جذب تا ۹۹،۹۷صدم درصد، برای ذراتی تا اندازه ی۰،۳میکرون را دارند.

فیلتر اولپا (Ultra-Low Particulate Air Filter)

فیلتر های اولپا هم مانند فیلترهای هپا قدرت جذب بسیار بالایی دارند. با این تفاوت که کمی قدرتمند تر هستند. یعنی ذرات ریز تا ۰،۱۲ میکرون را با قدرت بازدهی ۹۹،۹۹۹۹ درصد جذب می کنند. پس بدون شک این فیلترها هم باید در قسمت فیلترهای نهایی نصب شوند.

فیلترهای کربنی (Carbon Active)

فیلترهای مورد استفاده در هواساز تا جایی پیش می روند که نیاز بشر باشد. یعنی هرچه کیفیت بهتری برای هوای ساخته شده مد نظر باشد فیلترهای حساس تری نصب و استفاده می شوند. فیلتر های کربنی می توانند ذرات گاز و بخار را در حد ppm  و حتی ppb  جذب کنند. این فیلترها می توانند دود سیگار و آلاینده هایی که ما بوی آن را فقط حس می کنیم مثل بوی عطر، گل و ادکلن را از بین ببرد.

فیلترهای الکترواستاتیک (Electronic Filters)

این نوع فیلتر ها با عنوان فیلترهای الکتریکی هم از آن ها یاد می شود. که با استفاده از صفحه های الکتریکی هوای یونیزه را جذب و عمل فیلتراسون را انجام می دهد. فیلترهای فرابنفش هم از این دست فیلترها به حساب می آید که می تواند ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها را هم جذب کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *