دستگاه هواساز چیست؟
نوامبر 15, 2022
همه چیز درباره‌ی کمپرسورهای بیتزر
دسامبر 1, 2022
دستگاه هواساز چیست؟
نوامبر 15, 2022
همه چیز درباره‌ی کمپرسورهای بیتزر
دسامبر 1, 2022

چگونه می توان صدای چیلر را کاهش داد؟

چگونه می توان صدای چیلر را کاهش داد؟

چگونه می توان صدای چیلر را کاهش داد؟ برای بسیاری از مشتریان دستگاه های چیلر، کم صدا بودن ، یکی از ویژگی های مهم محسوب می شود. از واژه ی بی صدا استفاده نمی کنیم چون همانطور که می دانید هنوز به چیلری که هیچگونه صدایی تولید نکند دست نیافته ایم. ضمنا خوب است بدانید، هرچند کم صدا بودن چیلر، به نوعی برای مشتری آپشن بسیار مهمی تلقی می شود اما نمی توان در انتخاب بهترین دستگاه ، تنها همین پارامتر را درنظر گرفت.

بنابراین لازم است روش های مناسبی را بررسی کنیم که تاحد زیادی باعث کاهش صدای چیلر می شوند. قدم اول برای کاهش صدا، یافتن عامل تولیدکننده ی بیشترین صوت است.

این عوامل را می توان در این موارد خلاصه کرد: کمپرسورها و فن های کندانسور.

 

  • از کمپرسورهای کم صدا ( اسکرال و اسکرو ) استفاده کنید.

همانطور که می دانید، چیلرها بر اساس ساختار و ویژگی های اصلی به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می شوند.

درست است که هر دو نوع خنک کننده ی هوا هستند اما نحوه ی کار بسیار متفاوتی باهم دارند. به عنوان مثال، چیلرهای تراکمی در مدار کاری خود کمپرسور دارند اما چیلرهای جذبی فاقد این بخش هستند. از آنجایی که فن های کندانسور، یکی از عوامل تولید صدا در چیلرها هستند، زمانیکه در چیلرهای نوع تراکمی، از کمپرسور پیستونی استفاده شود، خصوصا در دورهای پایین، لرزش قابل توجه و صدای نسبتا زیادی تولید می شود.

ازین رو، با جایگزین کردن کمپرسور اسکرو یا اسکرال به جای نوع پیستونی، جریان مبرد خروجی به صورت یکنواخت تر و پیوسته خواهد بود و این امر منجر به کمترین لرزش در دستگاه و نهایتا کاهش قابل توجه صدای چیلر خواهد شد.

 

  • در خروجی کمپرسور، نوعی صدا خفه کن ( سایلنسر ) قرار دهید.

هرقدر جریان مبردی که از کمپرسور خارج می شود، یکنواخت تر باشد، ارتعاش و در نتیجه صدای دستگاه چیلر کمتر و کمتر می شود. برای یکنواخت کردن این جریان مبرد به بهترین شکل می توان از مافر استفاده کرد. مافر قطعه ایست که در خروجی کمپرسور  روی فن کندانسور قرار می گیرد و موجب کاهش صدا در این قسمت می شود.

 

  • کمپرسور دستگاه چیلر را در یک باکس عایق صوتی قرار دهید.

همانطور که قبلا هم گفتیم، یکی از منابع اصلی تولید صدا در چیلر، کمپرسور است. بنابراین به راحتی می توان با استفاده از باکس عایق کاری شده، درصد بالایی از صدای کمپرسور را کاهش داد. نکته ای که در استفاده از باکس باید درنظر داشته باشید این است که باکس شما در فضای سرویس چیلر و دسترسی به هوای مکش و دهش در فن های کندانسور مزاحمتی ایجاد نکند.

 

  • زیر شاسی چیلر، لرزه گیر قرار دهید.

یکی از نکات بسیار مهمی که در نصب چیلر باید به آن توجه کرد، استفاده از لرزه گیر است. لرزه گیر و لاستیک منجید دار، قطعاتی هستند که جهت بارهای حساس استفاده می شوند. بنابراین توان تحمل بارهای سنگینی همچون چیلر را دارند. زمانیکه این پدها را در زیر شاسی چیلر قرار دهید، نویز دستگاه در هنگام استفاده، به ساختمان وارد نمی شود. در نتیجه بخش اعظمی از صدای چیلر کاهش می یابد.

 

  • در کندانسور چیلر، از فن های کم صدا و با کیفیت مانند ebm استفاده کنید.

فن های ebm هوا را به شکل محوری و به موازات شافت موتور چرخان حرکت می دهد. این فن ها علاوه بر اینکه بسیار کم مصرف هستند، سر و صدای بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع فن ها تولید می کنند. بنابراین با نصب ebm  تا حد بسیار زیادی از تولید صدای آزاردهنده جلوگیری می شود. می توان گفت این فن حدودا ۱۰ دسی بل ، کمتر از دیگر فن ها صدا تولید می کند.

 

  • از فن آوری اینورتر استفاده کنید.

اینورتر نوعی تکنولوژی نوین، برای کاهش صدایی چیلر است. زمانیکه شما از اینورتر یا کمپرسور دورمتغیر استفاده می کنید، دور موتور کمپرسور دستگاه تان، به اندازه ای که لازم است بالا می رود. بنابراین دیگر لازم نیست کمپرسور را در حالت دوربالا استفاده کنید. با استفاده از اینورتر، زمانی که دمای محیط شما پایین است و ظرفیت برودتی به طبع کاهش می یابد، دور فن خود به خود کاهش می یابد و صدای چیلر به میزان قابل توجهی کم می شود. علاوه بر این، استفاده از اینورتر، مصرف برق و استهلاک دستگاه را هم کاهش می دهد.

 

علاوه بر نکاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت ، راه های دیگری هم در کاهش صدای چیلر وجود دارد. به طور مثال زمانی که شما از کمپرسورهای جدید به جای نوع قدیمی آن استفاده کنید، صدای چیلر به شدت کاهش خواهد یافت.

فراموش نکنید که نحوه ی نصب چیلر هم می تواند در ایجاد صدای اضافه یا کمتر موثر باشد. درصورتی که چیلر در محل نامناسبی نصب شود، ممکن است با تولید صدای بیشتر، حتی موجب آزار اطرافیان و ایجاد اختلالاتی در کارکرد آن شود.

و نکته ی آخر اینکه، کاهش صدای چیلر، در موارد بسیاری، منجر به کاهش استهلاک و دستیابی به کارایی بالاتر دستگاه می شود. پس می توان با استفاده از راهکاری مناسب، از آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای دیگران جلوگیری و همزمان چیلر را کارامدتر کرد.

برای آشنایی با چیلر ها اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *