معرفی اجزا مینی چیلر
اکتبر 23, 2022
تفاوت چیلر و مینی چیلر
اکتبر 30, 2022
معرفی اجزا مینی چیلر
اکتبر 23, 2022
تفاوت چیلر و مینی چیلر
اکتبر 30, 2022

کاربرد مینی چیلر چیست ؟

کاربرد مینی چیلر چیست ؟

کاربرد مینی چیلر چیست ؟ در پروژه های تهویه مطبوع، معمولاً بکارگیری مینی چیلر برای ساختمان های مسکونی (بخصوص با تعداد واحدهای پایین) مرسوم می باشد. هرچند که در ساختمان های اداری و تجاری نیز در شرایطی امکان استفاده از این نوع چیلر وجود دارد. در کنار مینی چیلر از ترمینال یونیت هایی به نام فن کویل استفاده می شود که در فضاهای مختلفِ هر واحد از ساختمان تعبیه می گردند. آب سرد تولیدی مینی چیلر از درون لوله های فن کویل عبور کرده و هوای خنک مورد نیاز جهت سرمایش را تأمین می کند. سپس بعد از جذب گرمای هوا، آبِ گرم شده به آن بازگشته و مجدداً تا دمای استاندارد تهویه (۷ درجه سانتی گراد) سرد می شود.

سرمایش و گرمایش توسط مینی چیلر به چه صورت است؟

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد، زمانی که آب سرد تولیدی از مینی چیلر وارد فن کویل ها می شود و فرآیند سرمایش اتفاق می افتد. برای ایجاد گرمایش در فصول سردِ سال، می بایست متعاقباً جریان آب گرم را به سمت فن کویل ها هدایت نمود. اگر مینی چیلر به صورت هیت پمپ طراحی و تولید گردد، قادر خواهد بود آب گرم مورد نیاز جهت گرمایش را نیز تأمین کند.  از یک سو به دلیل اقلیم سرد اغلب شهرهای ایران، مکانیزم هیت پمپ نمی تواند آب گرم چندان مناسبی تولید کند. از سوی دیگر تولید آبِ گرم توسط این چیلر کوچک، همراه با مصرف برق خواهد بود. بنابراین بهتر است آبِ گرم فن کویل ها از طریق پکیج یا دیگ آبگرم در موتورخانه تولید شود.

آیا مینی چیلر در هر منطقۀ جغرافیایی با هر آب و هوایی کاربرد دارد؟

به طور کلی، شرایط اقلیمی و جغرافیاییِ محل پروژه، می تواند در انتخاب نوع سیستم های سرمایشی و گرمایشی تأثیرگزار باشد. بعنوان مثال سیستم های سرمایش تبخیری مانند زنت، ایرواشر و کولر آبی بیشتر در مناطقی با آب و هوای معتدل مانند شهرهای تهران و قزوین کارایی خواهند داشت. نه شهرهایی که هوایی شرجی داشته یا با کمبود آب مواجه هستند. اما مینی چیلر در تمامی شرایط اقلیمی، از جمله هوای گرم و خشک یا حتی مرطوب قابلیت استفاده خواهد داشت.

استفاده از مینی چیلر برای مصارف تهویه مطبوع

در صورت استفاده از مینی چیلر در پروژه های صنعتی، کمپرسورهای نوع پیستونی، اغلب انتخاب مناسب تری هستند.  بر خلاف کمپرسورهای روتاری و اسکرال، قابلیت تعمیر داشته و اصطلاحاً یکبار مصرف نیستند. بعلاوه، این نوع کمپرسورها را در شرایط کاری متنوع تری می توان بکار برد.

مینی چیلر آپارتمانی و مینی چیلر صنعتی چه تفاوت هایی دارند؟

ابتدا لازم است تعریفی از مینی چیلر آپارتمانی داشته باشیم. از آنجا که این مدل از چیلرهای کوچک ظرفیت محدودی دارند، عمدۀ کاربرد آن ها در واحدهای مسکونی است .

 آپارتمان ها، ملک های شخصی، ویلا و… از همین رو در بازارِ سیستم های برودتی و تهویه مطبوع با واژه هایی از قبیل چیلر خانگی یا مینی چیلر شناخته می شوند. در حالی که ممکن است همین چیلر کم ظرفیت برای سرمایش یک واحد تجاری یا اداری نیز استفاده شود. لذا، اساساً در فرایند تولید مینی چیلر، تنها این شرایط کاری دستگاه است که تعیین کننده خواهد بود. به این معنا که استفاده از دستگاه برای مصارف تهویه مطبوع یا کاربرد صنعتی دارد. در غیر این صورت، تفاوت کاربری پروژه فقط در محاسبه ظرفیت برودتی دستگاه مؤثر خواهد بود.

محل نصب مینی چیلر در ساختمان کجاست؟

در ساختمان ها و آپارتمان های مسکونی، معمولاً سعی می شود مینی چیلر را در تراس یا بالکن نصب کنند، تا طول لوله کشی فن کویل ها به حداقل برسد.  غالباً فضای بالکن جوابگوی نصب این چیلر کوچک نمی باشد. در چنین مواردی دستگاه بر روی پشت بام ساختمان نصب می شود. از طرفی به دلیل اینکه اغلب مینی چیلرها هوا خنک هستند و به حریمی جهت عبور جریان هوای کافی نیاز دارند.

نصب آن در اکثر تراس ها با مشکل مواجه می شود، مگر اینکه فضای کافی وجود داشته باشد. ضمناً صدای دستگاهی که در تراس ساختمان قرار گرفته می تواند برای ساکنین آزاردهنده باشد.  فضای نصب این نوع چیلر یکی از چالش های این سیستم در منازل و ساختمان های مسکونی است . این مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده  در ساختمان های بزرگ، استفاده از این نوع مرکزی به مراتب رایج تر باشد.

کاربردهای صنعتی نیز گاهی نیاز خط تولید به برودت، محدود می باشد که باعث ورود این نوع به حوزه صنعت نیز شده است،

به همین علت در بازار، بعضاً از واژه مینی چیلر صنعتی استفاده می شود. در شرایطی که معمولاً تفاوت چندانی بین نوع آپارتمانی و صنعتی وجود ندارد. البته در پروژه های صنعتی، لازم است کارفرمایان، اطلاعات دقیق تری از پروژه خود را در اختیار طراح یا تولید کننده قرار دهند. سازنده بتواند تطبیق شرایط کاری مینی چیلر با پروسه مورد نظر را رعایت کند . بهتر است به این منظور مهندس یا تکنسینی که شناخت کاملی نسبت به مراحل تولید یا فنی پروژه دارد با طراح یا سازنده چیلر کوچک، در ارتباط باشد. 

برای آشنایی با انواع چیلرها اینجا کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *