کارکرد و انواع اواپراتور در چیلرها
ژانویه 16, 2023
عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان
ژانویه 28, 2023
کارکرد و انواع اواپراتور در چیلرها
ژانویه 16, 2023
عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان
ژانویه 28, 2023

مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی چیست؟

مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی چیست؟

مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی چیست؟ آشنایی با مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی ،برای آن‌که بتوانیم مزایای چیلر هوا خنک را در برابر چیلر جذبی برشمریم، ابتدا باید هر کدام را جداگانه، برای آن دسته از خوانندگانی که به طور کامل با این چیلرها آشنایی ندارند، معرفی کنیم.

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی هوا خنک از اولین گروه چیلرهایی است که در صنعت تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت. اولین کمپرسورهایی که در چیلرهای تراکمی به کار رفت، سانتریفیوژ بود. در دهه‌ی بیست میلادی، کمپانی کریر کمپرسور هوا را ارتقاء داد و اولین چیلر با کمپرسور برودتی سانتریفیوژ را تولید کرد. سال بعد همین کمپانی دومین چیلر تراکمی را از نوع آب خنک تولید کرد.

چیلر هوا خنک برق بیشتری برای تبدیل حرارت مصرف می‌کند اما چیلر آب خنک، برای گردش و تبدیل انرژی به آب نیاز دارد.

اگر به طور کامل می‌خواهید بدانید که تفاوت‌های چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک چیست، مقاله‌ی «….» را مطالعه کنید.

چیلر جذبی چیست؟

ایده‌ی ابتدایی ساخت چیلر جذبی متعلق به «فردیناند کر» مخترع فرانسوی است. هدف او این بود که زوج سیال آب و آمونیاک را ترکیب کند. جالب است بدانید که انیشتین هم ایده‌ی او را بررسی کرد. در نهایت اولین چیلر جذبی در سال ۱۹۳۹ تولید شد. چیلر جذبی به وسیله‌ی مبدل حرارتی بین محلول های رقیق و غلیظ، انرژی حرارتی را تبدیل می‌کند. به همین دلیل حرارت محلول رقیق ورود به ژنراتور بالا می‌رود و سپس حرارت محلول رقیق ورودی پایین می‌آید و باعث افزایش راندمان چیلر می‌شود. چیلر جذبی هم نوع شعله مستقیم دارد و هم نوع شعله غیرمستقیم.

دلایل برتری چیلر هوا خنک نسبت به چیلر جذبی

مزایای چیلر هوا خنک نسبت به چیلر جذبی بسیار زیادتر است و این امر گواه این است که چیلر تراکمی یا همان هوا خنک نسبت به چیلر جذبی برتری دارد. اما بیایید با هم دلایل این برتری را بررسی کنیم تا بتوانید متناسب با شرایط و نیاز، انتخاب بهتری داشته باشید.

مقایسه‌ی اندازه‌ی چیلرها

چیلر جذبی نیم برابر از چیلر تراکمی بزرگ‌تر است و فضای قابل توجهی از موتورخانه را اشغال می‌کند.

ضریب عملکرد یا COP چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

COP چیلر هوا خنک(یا همان تراکمی) بین اعداد ۳ تا ۸ است، در حالی که ضریب عملکرد چیلر جذبی بین ۰.۵۴ تا ۱.۲ است که در مقایسه با چیلر هوا خنک بسیار پایین‌تر است.

مقایسه‌ی ارتفاع چیلرها

تجهیزات چیلر جذبی همان‌طور که بزرگ‌تر هستند، از لحاظ قدی هم ارتفاع بیشتری دارند؛ بنابراین نیاز است که سقف موتورخانه ۶ الی ۱۰ فوت بلندتر باشد.

مقایسه‌ی وزن چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

برای تولید برودت یکسان، وزن تجهیزات چیلر جذبی در برابر چیلر هوا خنک(تراکمی) دو برابر است. چیلر جذبی را برای حمل به چند قسمت مختلف تقسیم می‌کنند و از این جهت سختی بیشتری دارد چون فونداسیون آن بسیار محکم‌تر است.

مقایسه‌ی مبرد و جاذب چیلرها

مبرد مورد نیاز چیلرهای هواخنک(تراکمی) از کارخانه سازنده به طور مستقیم به محل نصب در موتورخانه حمل می‌شود. اما برای مبرد و جاذب چیلر جذبی باید پس از نصب در موتورخانه، عملیات تزریق را جداگانه انجام داد.

حرارت چیلر هوا خنک نسبت به جذبی

مقداری از حرارت سیستم کندانسور در سیکل چیلرها، باید توسط هوا یا آب خنک‌کاری خارج شود. چیلر جذبی باید حرارت بسیار زیادتری را خارج کند، بنابراین، برای چیلر جذبی باید پمپ، کندانسور و برج خنک کننده‌ی بزرگ‌تر و پرهزینه‌تری تعبیه کرد.

قیمت چیلر هوا خنک نسبت به چیلر جذبی

قیمت نهایی «چیلر جذبیِ شعله غیر مستقیم» حدود نیم برابر از چیلر تراکمی بیشتر است. این در حالی است که قیمت نهایی «چیلر جذبی شعله مستقیم» دو برابر گران‌تر از چیلر تراکمی یا همان هوا خنک است.

در چه شرایطی چیلر جذبی برتری دارد؟

با تمام مزایایی که برای چیلر تراکمی(هوا خنک) برشمردیم، واضح است که در شرایط معمول، باید از چیلر هوا خنک استفاده کرد زیرا از همه‌ی جهات نسبت به چیلر جذبی برتری دارد.

با این وجود ممکن است برایتان سوال باشد که پس چرا چیلر جذبی تولید می‌شود؟ یا در چه شرایطی باید چیلر جذبی را به چیلر تراکمی ترجیح داد؟

همان‌طور که می‌دانید چیلر جذبی برای کار کردن به حرارت غیرمستقیم یا مستقیم نیاز دارد. بنابراین اگر قصد دارید جلوی اتلاف انرژی حرارتی مانند یک کوره، حرارت کارخانه، توربین گاز و… را بگیرید، می‌توانید از نوع چیلر جذبی برای تبدیل و بازیافت این حرارت به سیکل سردسازی استفاده کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *