مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی چیست؟
ژانویه 22, 2023
تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟
فوریه 6, 2023
مزایای چیلر هوا خنک (تراکمی) نسبت به چیلر جذبی چیست؟
ژانویه 22, 2023
تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در چه مواردی است؟
فوریه 6, 2023

عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان

یاچگونگی عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان

پکیج یونیت به چه کاری می‌آید؟

قبل از این‌که به چگونگی عملکرد پکیج یونیت ها در ساختمان بپردازیم، باید به این پرسشِ ابتدایی پاسخ دهیم که پکیج یونیت به چه کاری می‌آید؟ پکیج یونیت یکی از بهترین وسیله‌ها برای ایجاد تهویه‌ی مطبوع در فصول سرد و گرم است. پکیج یونیت‌ها هم در سرمایش و گرمایش هوا نقش دارند و هم به ایجاد فشار مثبت و تهویه‌ی هوا کمک می‌کنند.

از دستگاه پکیج یونیت برای چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

ما استفاده از دستگاه پکیج یونیت را برای تهویه‌ی مطبوع اکثر ساختمان‌های بزرگ و عمومی پیشنهاد می‌کنیم. فضاهایی مانند مراکز فرهنگی، تفریحی، آموزشی، درمانی، اداری، اتاق‌های تمیز و…

دستگاه پکیج یونیت متشکل از دو قسمت کندانسینگ یونیت و هواساز است.

کار قسمت کندانسینگ یونیت: تولید برودت

کار قسمت هواساز: تأمین هوای لازم برای تهویه. باید بدانید که برای تهویه‌ی مطبوع زمستانی قسمت هواساز به کویل آب گرم تجهیز می‌شود و آب گرم آن را بویلر تأمین می‌کند. شما برای ایجاد برودت و تهویه‌ی مناسب در یک مکان پر رفت و آمد یا کاری، نیازمند نصب دستگاه پکیج یونیت هستید.

روف تاپ پکیج چیست؟

روف تاپ دستگاه مجزایی نیست و درواقع نوعی از پکیج یونیت است. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که روف تاپ ها ظرفیت هوادهی و سرمایشی میانی و پایینی دارند.

آشنایی با بخش هواساز پکیج یونیت

بخش هواساز در پکیج یونیت گرمایشی و سرمایشی کمک می‌کند که هوای مورد نیاز برای فیلتراسیون و تهویه تأمین شود. اما هواساز چگونه کار می‌کند؟ نحوه‌ی عملکرد هواساز بدین صورت است که با کمک مکش، هوای بیرون را می‌کشد. و از بسترهای فیلتراسیون عبور می‌دهد تا تصفیه شود . با گذر دادن از روی کویل های گرمایشی و یا سرمایشی باعث افزایش و یا کاهش دمای هوا می‌گردد.

سه قسمت اصلی هواساز در پکیج یونیت

فن/ fan: کار فن ایجاد فشار منفی درون دستگاه و مکشِ هوای بیرون و وارد کردن آن به فضای تهویه است.

فن انواع دارد. سانتریفیوژ با پره‌های فوروارد، بکوارد، پلاگ فن وغیره است.

فیلتراسیون/ filter section : تعداد بستر فیلتراسیون، راندمان و نوع آن‌ها، بسته به کاربری هواساز و درجه‌ی تمیزی هوای مورد تهویه، متغیر است.

کویل/ coil: کار کویل‌ها این است که در فصل گرما دمای هوای ورودی به هواساز را کاهش، و در فصل گرما دمای هوای ورودی به هواساز را افزایش دهند.

کندانسینگ یونیت

کندانسینگ یونیت یکی از بخش‌های اصلی دستگاه پکیج یونیت است. وظیفه‌ی آن تولید برودت از راه سرمایش تراکمی است.  عملکرد کندانسینگ یونیت به این صورت است که مبرد بعد از تبادل حرارت با هوا، درون کویل که به عنوان اواپراتور کار می‌کند و داخل هواساز است، تبخیر می‌شود و با دما و فشار بالاتری در جهت کمپرسور حرکت می‌کند. سپس مبردِ تبخیر شده‌ی خروجی از طریق کویل سرماییِ درون کمپرسور متراکم می‌شود. و با دما و فشار بالاتری در جهت کندانسور رانده می‌شود. مبرد سوپرهیت درون کندانسور بر اثر تبادل حرارت با هوای بیرون تقطیر می‌شود و به شکل مایع پرفشار در جهت اکسپنشن ولو جاری می‌شود. مبرد مایع پرفشار، بعد از عبور از اکپنشن ولو، انبساط می‌یابد و فشار آن در اندازه‌ی فشار اولیه کاهش پیدا می‌کند. سپس با دما و فشار پایین مجدداً وارد کویل سرمایشی(اواپراتور) می‌شود و این‌گونه سیکل تبرید کامل می‌شود.

نحوه‌ی اتصال کندانسینگ یونیت به هواساز

اتصال کندانسینگ یونیت به هواساز از راه لوله‌کشی مسی است. به این شکل که خط مایع(کندانسور به اکسپنشن ولو) و خط ساکشن(کویل سرمایشی به کمپرسور) دو قسمت را برای کامل کردن مدار تبرید متصل می‌کند. باید بدانید با وجود آنکه اکپنشن ولو جزء مدار تبرید کندانسینگ یونیت است. برای کارایی بهتر، آن را داخل هواساز و در ورودی کویل سرمایشی نصب می‌کنند.

جمع‌بندی کارایی دستگاه پکیج یونیت براس ساختمان‌ها

در کل دستگاه پکیج یونیت گرمایشی و سرمایشی انتخابی مناسب و به‌جا برای تهویه‌ی زمستانی و تابستانی است. پکیج یونیت کاربری متنوعی دارد و برای بسیاری از فضاها مانند تجاری، صنعتی، فرهنگی، اداری، آموزشی، تفریحی، ورزشی و… مناسب است.

بزرگ‌ترین مزیت دستگاه پکیج یونیت بی‌نیازی به آب می باشد . متعاقباً حذف پمپاژ و پایین آوردن هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری است.

به طور کلی استفاده از پکیج یونیت برای ظرفیت‌های کم تا میانی هوادهی و سرمایشی توصیه می‌شود. در حالی‌که استفاده از آن برای ظرفیت‌های بالاتر هم ممنوعیتی ندارد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *