همه چیز درباره چیلر و مینی چیلر هوا خنک
ژوئن 20, 2019
بوستر پمپ آب‌رسانی چیست و برای چه مواردی لازم است
ژوئن 20, 2019
همه چیز درباره چیلر و مینی چیلر هوا خنک
ژوئن 20, 2019
بوستر پمپ آب‌رسانی چیست و برای چه مواردی لازم است
ژوئن 20, 2019

همه چیز درباره کوره هوای گرم یا اکونوپک

همه چیز درباره کوره هوای گرم در این مقاله برای شما بررسی شده است. شما می توانید در صورتی که می خواهید اطلاعات کاملی را از مشخصات این دستگاه، محل کاربرد و همچنین شرایط استفاده و نحوه عملکرد آن بدست آورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کوره هوای گرم یا اکونوپک یکی از انواع بخاری های تولید شده در مقیاس صنعتی و برای مکان های با نیاز گرمایشی بالا است. شاید شما هم فکر کرده باشید که در مکان هایی همچون مرغداری های که در فصول سرد سال به خصوص زمستان نیاز به گرمایش کافی و مناسب دارند، این حرارت به چه روشی تامین می شود؟ در مراکزی مانند گلخانه ها نیز چنین شرایطی برقرار است. اما هر کدام از این مکان ها ملاحظات خاص خود را نیز دارد. یعنی شما نمی توانید در یک مرغداری یا گلخانه با روشن کردن مستقیم آتش، گرمای مورد نیاز محیط خود را تامین کنید.

پس در چنین شرایطی باید از بخاری استفاده کرد. اما آیا به نظر شما حتی بزرگترین نوع بخاری ها و شوفاژ های معمولی قادر به تامین این حجم عظیم گرما هستند؟ جواب قطعا خیر است. اینجاست که پای کوره هوای گرم و اکونوپک به میان کشیده می شود. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همه چیز درباره کوره هوای گرم و اکونوپک

بخاری صنعتی یا همان کوره هوای گرم یکی از بزرگترین انواع تولید و توزیع کنندگان گرما در مقیاس صنعتی است. این بخاری ها برای تولید حجم بالای گرما و حرارت از نوعی سوخت استفاده می کنند. در یکی از انواع تقسیم بندی های این دستگاه ها، انواع مختلف کوره هوای گرم بر اساس نوع سوخت مصرفی برای تولید گرما تقسیم بندی می شوند.

در فرآیند ایجاد حرارت در این دستگاه ها، انرژی نهان سوخت های مذکور با سوختن در دستگاه آزاد شده و به گرما تبدیل می شود. این گرما توسط فن هایی با حجم هوادهی بسیار بالا راهی منطقه مذکور برای پوشش گرمایی می شود. در این فرآیند به دلیل تبدیل نوعی از انرژی به نوع دیگر می توانیم نوعی از انتقال حرارت در محیط قرارگیری این دستگاه را شاهد باشیم.

اما به نظر شما شکل انتقال حرارت در کوره هوای گرم و اکونوپک چگونه است؟ به طور کلی سه روش برای انتقال حرارت در محیط های مختلف وجود دارد. رسانش یا هدایت، انتقال و تابش مشهور ترین روش های انتقال گرما هستند که در بخاری های صنعتی ممکن است بر اساس شکل طراحی و ظرفیت گرمادهی و همچنین بازدهی از یکی از این روش ها و یا ترکیبی از آن ها استفاده شود.

بخاری های صنعتی برای استفاده در مراکز صنعتی در حجم های مختلف و اندازه های گوناگون توسط تولید کننده ها ساخته می شوند. شما باید بدانید که هر کوره هوای داغ بر اساس اندازه و قدرت خود، توانایی ایجاد حجم مشخصی از گرما را دارد و شما باید خرید را بر اساس گرمای محاسبه شده با توجه به کاربری محیط خود از قبل انجام دهید.

سوخت مصرفی انواع مختلف کوره هوای گرم می تواند از طریق موارد مختلفی تامین شود. نیروی برق، مایعات قابل اشتعال، سیالات حرارتی، سوخت های فسیلی و سوخت های جامد قابل اشتعال از جمله مواردی هستند که می توانند با استفاده از کوره، گرمای مورد نیاز را ایجاد کنند.

  1. نیروی برق: بخاری های صنعتی که از برق برای ایجاد گرما استفاده می کنند می توانند تک فاز و یا سه فاز باشند. معمولا این دستگاه ها به جای جریان مستقیم (DC) از جریان متناوب (AC) برای ایجاد حرارت استفاده می کنند. این دو نوع جریان در حوزه تفاوت ایجاد میزان قدرت در دستگاه دارای تفاوت در شرایط جریان ورودی هستند. زمانی که جریان بیان شده به محدوده ماکزیمم خود برسد، می تواند تا شرایط بسیار مناسبی برای انتقال سریع تر گرما توسط دستگاه را به وجود آورد.
  2. مایعات قابل اشتعال: دسته ای از انواع کوره هوای گرم، توسط سوختن انواعی از مایعات مانند هیدروکربن های ساده و یا پیچیده، حرارت مورد نیاز محیط را ایجاد می کنند. این مایعات بر اساس وضعیت فیزیکی پایدار خود در دما و فشار استاندارد و تعریف شده تقسیم بندی می شوند. حالت و وضعیت فیزیکی ذکر شده دو صورت بیشتر ندارد؛ مایع یا گاز. مایعاتی که دارای چنین شرایط پایداری در دما و فشار استاندارد هستند عبارتند از، نفت کوره، بنزین و نفت سفید. اما در دسته گازها، تنها گاز طبیعی و پروپان دارای ثبات فیزیکی در دما و فشار استاندارد بوده و قابل استفاده در انواع کوره هوای گرم و اکونوپک می باشند.
  3. سیالات حرارتی: این دسته از مواد از جمله کاربردی ترین مواد در سیستم های تبرید و گرمایش نیز هستند. این نوع از مواد برای انتقال انرژی حرارتی خود در دستگاه های کوره هوای گرم، نیاز به یک منبع گرما در یک سیستم بسته دارند. بخاری های صنعتی ساخته شده با استفاده بخار آب و آب گرم، با توجه به شایع بودن سیال حرارتی مذکور، اقدام به انتقال و ایجاد حرارت با دستگاه می کنند.
  4. انرژی خورشیدی: این روش یکی از نوین ترین و بهترین روش های ابداع شده توسط بشر برای گرمایش و ذخیره انرژی است که امروز در پشت بام بعضی از خانواده ها به صورت محدود استفاده می شود. در مقیاس بخاری های صنعتی نیز برخی از انواع تولید شده توسط برندهای معتبر، گرمای مورد نیاز خود را از نیروی خورشید تامین می کنند. در این نوع از دستگاه های بخاری صنعتی از سلول های فتوولتائیک یا یک کلکتور خورشیدی و یک سیستم انتقال جمعی حرارتی برای ایجاد و انتقال گرما استفاده می شود.
  5. مواد جامد قابل اشتعال: در این نوع از بخاری های صنعتی معمولا سوخت اصلی چوب است که با توجه به آلودگی هوایی که ایجاد می کند برای هوای برخی مناطق مانند مرغداری اصلا خوب نیست.

تفاوت بین بخاری های معمولی و کوره هوای گرم

انواع مختلف بخاری های صنعتی دقیقا دارای ساز و کاری مشابه از نظر تولید گرما با انواع معمولی و خانگی هستند. اما به نظر شما تفاوت اصلی این دو در چیست؟ تنها تفاوتی که این دو نوع گرمکن با یکدیگر دارند، نوع و میزان ایجاد گرمایش و سوخت مصرفی است. همچنین شما باید بدانید که کوره های صنعتی دارای میزان هوادهی بسیار بالاتری از انواع عادی هستند.

 

در چه مکان هایی از کوره هوای گرم استفاده می شود؟

به صورت کلی این بخاری ها به دلیل هوادهی و ایجاد گرمای مناسب با توجه به قدرت خود برای کار در مناطق کوچک طراحی نشده اند و بیشتر در محیط های صنعتی و کارگاهی کاربرد دارند. به همین دلیل از انواع کوره هوای گرم و اکونوپک در مکان هایی مانند مرغداری ها و همچنین گلخانه ها استفاده می شود. البته با توجه به محدودیت ها و حساسیت های مرغ ها و انواع محصولات گلخانه ای، شرایط باید به این صورت باشد که هوا تمیز بوده و عوامل مریضی و یا از بین رفتن آن ها کاملا بررسی شود.

البته با توجه به نیاز بسیار بالای سالن های مرغداری و یا نگهداری دام و طیور به گرما، بهتر است تا مالکان این مشاغل، برای تامین گرمای محیط خود، نوع پیشرفته تر کوره هوای گرم یعنی جت هیتر را خریداری کنند.

مزایای استفاده از بخاری های صنعتی

این نوع از بخاری ها با توجه به هوادهی و بازدهی بالای خود، بهترین انتخاب ها برای مکان هایی چون مرغداری ها هستند. کوره هوای گرم ساختار پیچیده ای ندارد و به قابل تعمیر و نگهداری است. هزینه این دستگاه ها نسبت به گرمای ایجاد شده آن ها در طول فعالیت به شدت بالا است. نوعی  از این کوره ها با نام اکونوپک وجود دارد که فرآیند های دیگری مانند سرمایش را نیز برای شما صورت می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *