سیستم‌های تهویه مطبوع در خانه هوشمند
آوریل 10, 2019
همه چیز درباره کوره هوای گرم یا اکونوپک
ژوئن 20, 2019
سیستم‌های تهویه مطبوع در خانه هوشمند
آوریل 10, 2019
همه چیز درباره کوره هوای گرم یا اکونوپک
ژوئن 20, 2019

همه چیز درباره چیلر و مینی چیلر هوا خنک

همه چیز درباره چیلر و مینی چیلر هوا خنک با جزئیات عملکردی و مزایای هر کدام از آن ها برای شما بیان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص یکی از انواع سیستم های تبرید برای شما صحبت کنیم که کاربرد ویژه ای در مراکز مسکونی، تجاری، صنعتی و … داشته و در مقیاس بزرگ از برترین دستگاه های تبرید هستند.

به صورت کلی این دستگاه های برای رطوبت گیری هوا و یا تبرید به کار می روند. چیلر ها از نظر دسته بندی داری کلاس بندی های مختلفی هستند. برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص این دستگاه ها، می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

همه چیز درباره چیلر و مینی چیلر هوا خنک

شاید شما نیز تا به حال فکر کرده باشید یا در صورتی که ساختمان داشته اید و در این حوزه تهویه و تبرید فعالیت کرده اید، به این فکر افتاده باشید که در مراکز بزرگ اداری، تجاری، مسکونی و…، چگونه رطوبت هوا تنظیم می شود؟ و یا در این مراکز چگونه می توان دمای آب و یا مایعات مانند آن را کاهش داد؟ جواب در چیلر هوا خنک است. این سیستم های تبرید در سال های اخیر دقیقا برای همین کاربردها در ساختمان های بزرگ طراحی شده اند.

چیلر و مینی چیلر هوا خنک نقش بسیار مهمی در مناطقی با رطوبت بالا، در رطوبت زدایی و رساندن رطوبت هوا به حالت متعادل دارند. به همین دلیل است که آن ها را در مراکزی که ممکن است بر اثر دلایل مختلف، رطوبت محیط دچار تغییر شود استفاده می کنند. از جمله این مناطق می توان به ادارات، سالن های اجتماعات، محیط های ورزشی و… اشاره کرد. برخی از چیلرهای ساخته شده توسط شرکت های تامین کننده به راحتی قابل حمل هستند و برای مکان هایی که موقتا قصد نصب سیستم وجود دارد، بسیار مناسب هستند. اینگونه چیلر ها به دلیل حمل، نصب و جمع کردن آسان برای استفاده هایی نظیر بیمارستان های موقت یا شرایط اضطراری بیشتر به کار می آیند.

برخی افراد تصور می کنند که چیلرهای آب خنک نسبت به چیلرهای هوا خنک کارآمد تر هستند. این نگاه در صورتی که به صورت کلی دیده شود، اشتباه است. این فرضیه تنها در حالتی صحیح است که شما تنها به هزینه های کمپرسور توجه داشته باشید. اما شما در صورتی که نگاهی دقیق تر به کمپرسورهای گریز از مرکز و نحوه عملکرد آن ها و همچنین کنترل سرعت متغیر داشته باشید، می توانید چیلر و مینی چیلر هواخنک را گزینه هایی بهتر بدانید.

نحوه عملکرد چیلر و مینی چیلر هوا خنک

چیلرهای هواخنک گرما را از طریق پردازش آب به خود جذب می کنند. سپس برای عملیات خنک کاری این گرما را به واحد خنک کننده خود منتقل می کنند که در آنجا با گردش هوا، گرما تعدیل می شود. این نوع از سیستم های خنک کننده برای مکان هایی قابل استفاده است که در آن ها تخلیه گرمای اضافی مشکل نبوده و نه تنها به راحتی صورت می گیرد، بلکه می توان به آن به عنوان یک امتیاز ویژه نگاه کرد.

منظور از این مزیت و امتیاز ویژه این است که می توان با توجه به شرایط مکان مورد نظر، گرمای تخلیه شده از چیلر و مینی چیلر هواخنک را هدایت کرده و در فصولی مانند زمستان برای گرمایش بدون هزینه استفاده کرد. اهمیت این مزیت از چیلرهای هواخنک زمانی مشخص می شود که شما هزینه های گرمایش به روش های سنتی را که به خودی خود دارای مصرف سوخت فراوان و هدررفت قابل توجه نیز هست، بررسی کنید.

سیکل عملکردی چیلر و مینی چیلر هوا خنک با عملیات تبخیر توسط اواپراتور شروع می شود. در این فرآیند، مایع مبرد که درون لوله قرار دارد از روی لوله های عبوری از اواپراتور عبور کرده و تبخیر می شود. در این فرآیند گرمای جذب شده توسط آب خنک از طریق لوله های بسته روی اواپراتور به حرکت در می آید. در این شرایط، کمپرسور بخار مبرد را که توسط اواپراتور از مایع به بخار تغییر حالت داده است را به خود جذب می کند. سپس کمپرسور بخار را با عملیات کاهش حجم و افزایش فشار درون خود به سمت کندانسور می راند که این عمل باعث می شود تا فشار و دمای آن بالاتر برود.

گاز مبرد در مرحله بعد و در کندانسور سرد شده و گرمای خود را با توجه به نوع کندانسور به هوا یا آب خنک کننده درون کندانسور می دهد. سپس مبرد که دوباره به صورت مایع درآمده است، به وسیله شیر منبسط کننده با فشار بالا به سوی اواپراتور حرکت می کند. در این فرآیند فشار و دمای مبرد کاهش می یابد. در این حالت و در پایان سیکل، برای تداوم سیکل و ادامه فعالیت در چیلر و مینی چیلر هوا خنک، مبرد به لوله های مارپیچی آب خنک شده برگشته و گرمای بیشتری را به خود جذب می کند.

در خصوص تفاوت چیلر و مینی چیلر هوا خنک نیز باید بدانید که مورد اساسی در حجم و تن تبرید آن ها است. نوع کوچکتر به دلیل استفاده در مکان های با نیاز محدود و کوچکتر، دارای تن تبرید و البته فضای اشغالی کمتری است. چیلرهای هوا خنک دارای ظرفیت های مختلفی از ۱۵ تا ۵۰۰ تن تبرید هستند.

تفاوت چیلر و مینی چیلر هوا خنک با نوع آب خنک در چیست؟

چیلر و مینی چیلر هوا خنک و آب خنک هر دو در فرآیند و سیکل مشابهی کار می کنند. هر دوی این سیستم های تبرید دارای یک کمپرسور، کندانسور و اواپراتور هستند که عملیات مشابهی با یکدیگر را صورت می دهند. همچنین عملیات منبسط کردن مایع مبرد خروجی از کندانسور را از طریق یک نوع شیر انبساط انجام می دهند.

تفاوت عمده و اصلی چیلر و مینی چیلر هوا خنک، با نوع آب خنک در نوع خنک کننده است. در یکی از هوا و در دیگری از آب استفاده می شود. همین عامل است که باعث ایجاد تفاوت در میان این دو سیستم تبرید می شود. البته همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، هر کدام از این دو نوع برای برخی از مکان ها استفاده بهتری دارند. برای مثال شما بهتر است در مناطقی که تخلیه گرمایی به راحتی صورت می گیرد، از نوع هوا خنک برای تنظیم رطوبت و عملیات تبرید استفاده کنید.

البته به موارد اختلاف بیش از ۱۰ درصدی مصرف انرژی توسط نوع هوا خنک نسبت به نوع آب خنک اشاره کرد که دلیل آن نیز واضح است. انتقال حرارت در سطوح مرطوب راحت تر از انتقال حرارت در سطوح خشک است.

مزایای استفاده از چیلر و مینی چیلر هوا خنک در مقایسه با انواع دیگر چیلر

نوع هوا خنک چیلر به دلایلی که قسمتی از آن ها در بالای مطلب برای شما بیان شد، دارای کاربری و عملکرد بهتری از نوع آب خنک و یا سایر انواع چیلرها هستند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا مزایای عمده استفاده از نوع هوا خنک برای شما صحبت کنیم.

  • به صورت کلی تمامی انواع چیلرها در زمان های مختلف و با توجه به حجم و مکان استفاده نیازمند نگهداری، تعمیرات و سرویس هستند. چیلر و مینی چیلر هوا خنک به صورت قابل توجهی دارای هزینه های نگهداری و تعمیر کمتری از نوع آب خنک یا سایر انواع است.
  • گرمای جذب شده توسط چیلر هوا خنک قابل هدایت بوده و در فصولی مانند زمستان می تواند برای گرمایش برخی محیط ها استفاده شود. ارزش این گرما آن جا است که هزینه ای که برای ایجاد آن شده است بسیار کمتر از هزینه تولید گرمای سنتی و مستقیم است.
  • هزینه هایی مانند برج خنک کننده و یا پمپ آب کندانسور با توجه به شکل عملکرد چیلر و مینی چیلر هوا خنک وجود ندارد و نیازی به این تجهیزات نیست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *