سیستم های اعلام حریق


امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از آثار سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع متعارف و آدرس پذیر ساخته می شوند و طراحی این سیستم بر اساس استانداردهای روز دنیا مانند NFPA و EN54 انجام می گیرد.

parallax background

  • سیستم متعارف

قدیمی ترین نوع سیستمهای اعلام حریق است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم کل فضا بر اساس استاندارد به فضاهای کوچکتر به نام زون تقسیم شده تا در صورت بروز حریق بتوان محل حریق را سریعتر تشخیص داد.


  • سیستمهای آدرس پذیر

این سیستم نسل جدید سیستمهای اعلام حریق می باشد و در این سیستم کلیه عناصر به کاررفته توسط یک کد یا آدرس مشخص می شوند. این سیستم قادر است با شناسایی آدرس المان ها محل دقیق وقوع آتش سوزی را مشخص کند. این سیستم ها معمولا به صورت حلقوی (لوپ) سیم کشی می شوند و دارای مشخصات فنی بالاتر و قابلیت های بیشتری نسبت به سیستم های متعارف می باشد. دارای سرعت بالای تشخیص حریق، شناسایی محل حریق و نگهداری آسان تر و راحت تر است. قابل ذکر است که با استفاده از این وسیله می توان به طور چشمگیری هزینه سیم کشی سیستم را کاهش داد. اغلب پیشنهاد می شود برای مکانهایی از قبیل کارخانه ها، ادارات، مدارس، دانشگاهها و بیمارستان ها از این سیستم استفاده گردد. ماژولها و بردهای مدارات اضافی به این سیستم اجازه می دهد تا قابلیت توسعه بیشتری برای خروجی های راه دور ، نظارت، کنترل تغذیه و خدمات دیگری داشته باشند.

هر دو سیستم از تجهیزاتی به نام آشکارساز استفاده می شود که در مکان های مختلف به صورت سقفی یا پایه های دیواری نصب می گردد و وظیفه آنها تشخیص حریق و اعلان آن به مراکز کنترل نامبرده می باشد.که در 5 نوع زیر ساخته می شوند:


  • دتکتور دودی
  • دتکتور حرارتی
  • دتکتور ترکیبی ( دود و حرارت)
  • دتکتور مونوکسید کربن
  • دتکتور شعله
parallax background

parallax background

بعد از تشخیص حریق و اعلام به مرکز کنترل پنل توسط خروجی های رله می توان دستور اطفاء حریق، تماس تلفنی، هشداردهنده های عمومی یا آژیرها و....... را فعال نمود. اقلام تولیدی توسط برند های مختلف باید توسط آزمایشگاه معتبر مورد بررسی قرار گرفته و تاییدیه های لازم در خصوص ساخت تجهیزات بر اساس استاندارد های معتبر صادر گردد. یکی از معتبرترین آزمایشگاه ها در زمینه ایمنی ، تست و صدور تأییدیه آزمایشگاه LPCB واقع در کشور انگلیس می باشد

برند مرتبط با این محصولات

دیگر محصولات تاسیسات برق