همه چیز درباره کوره هوای گرم یا اکونوپک
ژوئن 20, 2019
فن کویل
ژوئن 24, 2019
همه چیز درباره کوره هوای گرم یا اکونوپک
ژوئن 20, 2019
فن کویل
ژوئن 24, 2019

بوستر پمپ آب‌رسانی چیست و برای چه مواردی لازم است

امروزه با توجه به افزایش تعداد منازل آپارتمانی و افزایش جمعیت شهری آب‌رسانی به ساختمان‌ها و منازل و تنظیم فشار آب مورد نیاز خانه ها با مشکل مواجه شده است. برای حل این مشکل از بوستر پمپ آب‌رسانی استفاده می شود.  بوستر پمپ برای تنظیم فشار آب داخل لوله در ساختمان ها ، مدارس ، ادارات ، کارخانه ها و غیره  استفاده می‌شود .

 

امروزه  به دلیل افزایش تعداد انشعابات آب در داخل شهر ها با کاهش فشار آب مواجه هستیم . به همین دلیل برای تأمین آب مصرفی ساختمان های اداری و مسکونی  در شهر ها  از بوستر پمپ آب‌رسانی استفاده می‌شود .امروزه از بوستر پمپ های آب‌رسانی برای تأمین فشار آب مورد نیاز ساختمان ها استفاده می‌شود .

بوستر پمپ آب‌رسانی چیست؟

بوستر پمپ آب‌رسانی در واقع دستگاهی است که از دو یا چند پمپ آب به صورت موازی تشکیل شده است . این پمپ های آب به صورت موازی به یکدیگر متصل هستند . اساس کار این دستگاه این است که بتواند حداکثر فشار آب و دبی خروجی آب را با کمترین مصرف انرژی تأمین کند .

وظیفه بوستر پمپ در واقع ثابت نگه داشتن فشار آب مورد نیاز در ساختمان ها است . به همین دلیل وقتی که آب مصرف می شود، فشار آب تغییر نمی کند و بوستر فعالیتی ندارد. به محض اینکه از آب استفاده شود و در فشار آب تغییری ایجاد شود بوستر پمپ آب‌رسانی به صورت خودکار فعال شده و فشار آب را در محدوده معینی ثابت نگه می دارد.

 

کاربرهای استفاده از بوستر پمپ آب‌رسانی :

از بوستر پمپ آب‌رسانی جهت آب‌رسانی  در موارد زیر استفاده می‌شود :

  • ساختمان های مختلف مانند برج های مسکونی ، ادارات ، بیمارستان ها ، مدارس ، و سالن های ورزشی و تفریحی
  • تأمین آب مورد نیاز برای سیستم های اطفاء حریق
  • مصارف کشاورزی و آبیاری
  • تأمین آب مورد نیاز کارخانجات صنعتی
  • حوضچه های پرورش ماهی

انواع بوستر پمپ آب‌رسانی :

بوستر پمپ آب‌رسانی از نظر  نوع به دو نوع  بوستر تک پمپ و بوستر چند پمپ طبقه بندی می شوند .

۱- معرفی بوستر تک پمپ :

بوستر پمپ آب‌رسانی تک پمپ به صورت یکپارچه بوده و از آن برای مصارف آب بهداشتی  در مقیاس کم و متوسط استفاده می‌شود. از این پوستر ها در آپارتمان ها و کارگاه های صنعتی کوچک استفاده می‌شود. این بوستر به راحتی به برق شهری وصل شده و  دستورات مورد نیاز خود را از تابلو فرمان خود دریافت می کند.

۲- معرفی بوستر پمپ آب‌رسانی چند پمپ :

در این مدل از بوستر، یک الکتروپمپ به عنوان پمپ پیشرو در نظر گرفته می شود و مابقی پمپ ها به عنوان پمپ  های اصلی در نظر گرفته می شوند. فشار الکتروپمپ پیشرو با فشار الکتروپمپ های اصلی در این حالت برابر می باشد .

طرز کار بوستر پمپ آب‌رسانی چیست ؟

بوستر پمپ آب‌رسانی معمولاً بر اساس مصرف آب مورد نیاز و همچنین حداقل فشار مورد نیاز طراحی و ساخته می شوند. در طراحی بوستر پمپ آب‌رسانی نوسان فشار آب در طی ساعات شبانه روز به عنوان یکی از فاکتور های مهم برای تعیین میزان آب خروجی  از پمپ و فشار مورد نیاز پمپ استفاده می‌شود.

بوستر پمپ آب‌رسانی باید قادر باشد تا در زمان اوج مصرف آب و کاهش شدیدی فشار آب به خوبی عمل کرده و فشار آب را به صورت پیوسته ثابت  نگه دارد .

برای تأمین انرژی مورد نیاز بوستر از انرژی الکتریکی استفاده می شود. برای بوستر پمپ آب‌رسانی دور ثابت و تک فاز از برق تک فاز ۲۲۰ ولت استفاده می‌شود. برای بوستر پمپ آب‌رسانی چند پمپ از برق ۳ فاز استفاده می‌شود .

 مزایای استفاده از بوستر پمپ آب‌رسانی چیست؟

استفاده از بوستر پمپ آب‌رسانی باعث می‌شود که در محدوده وسیعی برای آب‌رسانی، فشار آب ثابت باشد .

در زمانی که فشار آب به دلیل افزایش تعداد مصرف کننده ها کاهش پیدا کرده است ، استفاده از بوستر پمپ آب‌رسانی باعث می‌شود که فشار آب  در تمام مدت ثابت بوده و تمامی افراد و خانه ها به یک میزان مساوی از آب پرفشار بهره‌مند شوند.

به جای استفاده از یک پمپ بزرگ میتوان از چند پمپ کوچک  که به صورت بوستر چند پمپ به یکدیگر متصل شده اند استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از بوستر پمپ آب‌رسانی باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه های  ساختمان ها می شود.

به دلیل اینکه بوستر پمپ ها از اجزای جداگانه تشکیل می شود می توان به راحتی این بخش ها را از هم جدا کرد و در محل دیگر نصب کرد . همچنین فرآیند تعمیر و سرویس آن‌ها نیز کم هزینه تر خواهد بود .

به دلیل اینکه چندین پمپ در بوستر پمپ آب‌رسانی در کنار هم قرار گرفته اند می توان به راحتی پمپ های معیوب را (بدون اینکه فعالیت اصلی پمپ متوقف شود ) جداگانه تعمیر کرد .

 

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ آب‌رسانی

اجزای بوستر پمپ آب‌رسانی شامل موارد زیر می شود :

  • مجموعه الکتروپمپ ها
  • بخش مکش دستگاه
  • بخش خروجی دستگاه
  • شاسی اصلی
  • تابلوی کنترل فرمان
  • کلید راه انداز دستی
  • کلکتور ها
  • منبع تحت فشار
  • لرزه گیر ها

بوستر پمپ ها از نظر کنترل فشار  به دو مدل تقسیم بندی می شود . بوستر پمپ‌های دور ثابت و بوستر پمپ‌های دور متغیر

 

معرف بوستر پمپ‌های دور ثابت :

در بوستر پمپ آب‌رسانی نسل جدید برای کنترل فشار آب فقط از ۲  نوع سوییچ خاص استفاده می‌شود( به این سوییچ ها پرشر سوئیچ – Pressure Switch گفته میشود). همچنین خاموش و روشن شدن این پمپ ها به صورت نوبتی می باشد .  نوع اول این سوئیچ برای حداکثر فشار و  نوع دوم سوئیچ نیاز برای حداقل فشار آب تنظیم می شوند.

به این ترتیب در زمانی که فشار آب به حداکثر میزان خود برسد  سوییچ اول به الکتروپمپ ها دستور خاموش شدن را ارسال می کند ( همه الکتروپمپ ها خاموش نمی شوند و فقط تعدادی از آن ها خاموش می شوند تا فشار آب متعادل شود.)

در صورتی که فشار آب در الکتروپمپ به حداقل میزان تعریف شده برسد سوئیچ دوم به الکتروپمپ دستور روشن شدن را ارسال می کند و پمپ های مورد نیاز برای تأمین فشار آب روشن می شوند.

به این ترتیب فشار آب درون لوله های خروجی پمپ از  یک فشار معین بالاتر و از یک فشار معین نیز کمتر نمی شود و همواره مقدار ثابتی خواهد داشت .

معرفی بوستر پمپ دور متغیر :

بوستر پمپ آب‌رسانی با پمپ دور متحرک از لحاظ ظاهر و نوع موتور و اجزای به کار رفته در آن هیچ تفاوتی با پمپ های دور ثابت ندارند. تنها تفاوت در بخش جعبه فرمان بوستر می باشد . جعبه فرمان موجود در بوستر پمپ آب‌رسانی با دور متغیر، بسیار پیشرفته تر و هوشمند تر  از بوستر دور ثابت می باشد .

در بوستر پمپ متغیر فرآیند روشن و خاموش شدن موتور ها، به جای استفاده از سوئیچ توسط واحد برنامه نویسی شده و هوشمند صورت می گیرد . همچنین فرآیند روشن شدن موتور ها  و افزایش تعداد در آن‌ها نیز به یکباره صورت نمی گیرد و به صورت تدریجی میزان گردش  در الکترو موتورها افزایش پیدا می کند تا موتور به مقدار چرخش مورد نظر خود رسیده و  فشار آب داخل بوستر به مقدار مناسب تغییر کند .

در خصوص خرید بوستر پمپ آب‌رسانی باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام قطعات به کار رفته در بوستر باید استاندارد بوده و استاندارد های آب‌رسانی و آتش نشانی در آن‌ها رعایت شده باشد . همچنین ضریب اطمینان در تمامی قطعات بوستر باید رعایت شده باشد چرا که آن‌ها در زمان کار بوستر تحت فشار شدید قرار خواهند داشت .

تابلو برق بوستر پمپ آب‌رسانی باید از طراحی بروز بهره‌مند بوده و استاندارد های روز دنیا در آن رعایت شده باشد. با استفاده از یک تابلو برق مناسب در بوستر  می‌توان بهترین عملکرد را از دستگاه دریافت کرد . این تابلو برق باید در هنگام نوسانات برق ، شروع به کار دستگاه  و در زمان ارسال خط فرمان از طریق بخش PLC به بهترین نحو ممکن عمل کند تا بوستر نیز بهترین کارایی ممکن را داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *